Frans onroerend goed in uw bezit?
Karine De Hondt • 28 juni 2023
Belangrijke deadline: Meld uw Frans onroerend goed vóór 30 juni 2023 bij de Franse belastingdienst!

Als u een residentieel Frans onroerend goed bezit, bent u wettelijk verplicht om vóór 30 juni 2023 een aangifte in te dienen bij de Franse belastingdienst, waarin u de identiteit van de gebruikers van het pand vermeldt.
De Franse "taxe d'habitation" is een gemeentelijke belasting die normaal gesproken wordt betaald door de gebruiker van het vastgoed. Bij langdurige verhuur is dat de huurder, maar in andere gevallen (zoals eigen gebruik, korte termijn verhuur of leegstand) is het de eigenaar die verantwoordelijk is voor de betaling.
Meldplicht voor gebruikers: Sinds 1 januari 2023 heeft de Franse wetgever de "taxe d'habitation" afgeschaft voor onroerend goed dat als hoofdverblijfplaats wordt gebruikt. In alle andere gevallen blijft de "taxe d'habitation" echter wel verschuldigd. Dit geldt bijvoorbeeld als u het onroerend goed gebruikt als tweede woning, voor korte termijn verhuur of als het leegstaat.
Om te bepalen wie nog steeds onderworpen is aan de "taxe d'habitation", vraagt de Franse belastingdienst (DGFiP) alle binnen- en buitenlandse eigenaren, zowel particulieren als rechtspersonen, om uiterlijk op 30 juni 2023 een aanvullende aangifte in te dienen via hun website
-> https://www.impots.gouv.fr/actualite/gerer-mes-biens-immobiliers-un-nouveau-service-en-ligne-pour-les-usagers-proprietaires-1
Wat moet u melden? Voor elk pand moet u aangeven of het uw hoofdverblijf of tweede woning is. Als u het pand niet zelf bewoont, dient u de identiteit van de bewoners en de periode van hun verblijf door te geven, vanaf 1 januari 2023. Deze verklaring hoeft slechts één keer te worden ingediend, tenzij er veranderingen optreden in de komende jaren.
Let op 1! In geval van een gesplitste eigendomsverhouding is het de vruchtgebruiker die de aangifte moet doen.
Let op 2! Als u geen aangifte doet of een onjuiste aangifte indient, kan er een boete worden opgelegd.

Voor #vennootschappen (BV of NV) die het #boekjaar #afsluiten op 31 december komt stilaan een belangrijke #deadline in zicht. Ten laatste 7 maanden na de datum van afsluiting van het boekjaar (dus uiterlijk op 31 juli) moet je #jaarrekening bij de Nationale Bank van België neergelegd zijn. Let wel, de #neerlegging moet gebeuren binnen de dertig dagen nadat ze werd goedgekeurd. Is de goedkeuring al vroeger dan eind juni gebeurd, dan moet je dus vroeger neerleggen. Is stiptheid niet je ding? Dan heb je geluk, want een beetje respijt krijg je. #Boetes beginnen pas te lopen na de achtste maand, dus bij afsluiting op 31.12 krijg je pas vanaf september een boete. Die boete is afhankelijk van het moment van neerlegging en het soort schema, maar kan aardig oplopen. Een overzichtje voor het verkort schema en microschema: 9de maand: € 148,00 10-12de maand: € 222,00 Vanaf de 13de maand: € 443,00 En voor het volledig schema: 9de maand: € 492,00 10-12de maand: € 737,00 Vanaf de 13de maand: € 1.474,00 Bewaak dus best deze deadline! #nbb #boekhouding #accountant

De regering heeft dit jaar een stempel gedrukt op Pasen. Het zogenaamde paasakkoord draait namelijk niet enkel om het pensioenstelsel, er zitten ook nog wat andere dingen in, zoals (alweer) het thema auto. Vanaf 01.01.2026 zouden hybrides met een CO2-uitstoot tot 50 g/km voor 100% aftrekbaar zijn en tot 75% aftrekbaar als de uitstoot maximaal 75 g/km bedraagt. Dat zou gelden voor alle hybrides aangeschaft of besteld sinds 01.07.2023. Vanaf 2027 zou het aftrekbaar percentage naar 95% gaan, tenzij je auto nog besteld is in de periode 01.07.2023 – 31.12.2026. Dan blijft het tarief 100% (of 75%) voor de hele (overige) gebruiksduur. Oudere hybride = oude regels (besteld voor 01.07.2023 en na 2017). Aftrekpercentage is dan 120% - (0,5 x coëfficiënt type brandstof x aantal gram CO2). De coëfficiënten: voor diesel = 1; voor benzine/LPG = 0,95; voor CNG 12 pk = 0,90. Deze regel blijft gelden zolang de auto in bezit is, dus geen verlaging vanaf 01.01.2026. Daarnaast bedraagt de minimum aftrekbaarheid 50% en maximum 100%, tenzij de CO2- uitstoot 200 gram/km of meer bedraagt, dan geldt max. 40% aftrekbaar. Even opfrissen wat de huidige regels zijn… Voor hybrides besteld sinds 01.07.2023 is de fiscale aftrek voor auto’s met verbrandingsmotor begrensd tot 75% in 2025, 50% in 2026 en 25% in 2027. Vanaf 2028 helemaal niet meer aftrekbaar. Dat zou dus veranderen. Ik schrijf ‘zou’, want het is nog even wachten tot de publicatie in het Belgisch Staatsblad om zeker te zijn.

Een onderneming met een jaarlijkse omzet die de € 25.000,- niet overschrijdt, is een kleine onderneming. Zo’n onderneming kan desgewenst ‘genieten’ van een btw-vrijstelling. Waarom schrijf ik ‘genieten’? Omdat die regeling een aantal kostenbesparende voordelen heeft, zoals geen periodieke btw-aangiften indienen. Je onderneming moet dan geen btw aanrekenen aan klanten, maar mag omgekeerd natuurlijk ook geen btw voor aankopen aftrekken. Tot eind 2024 kon je de overstap naar deze vrijstelling enkel op 1 januari en 1 juli aanvragen. Sinds 2025 hoef je niet meer te beslissen aan het begin van het jaar of een half jaar wachten om te kunnen overstappen. Voortaan kan je dat in ieder kwartaal van het jaar volgend op het kalenderjaar waarin de omzet van € 25.000,- niet overschreden werd. De kennisgeving van de overstap moet wel uiterlijk een halve maand voor het nieuwe kwartaal (dus op 15 maart, 15 juni, 15 september of 15 december) gedaan worden. Je doet de kennisgeving via MyMinfin, toespassing e604. #boekhouding #kleineonderneming #btw #btwvrijstelling #accountant #MyMinfin #FinaSense