Peppol - al wat je moet weten

Karine De Hondt • 3 september 2025

Of beter: al wat je allang had moeten weten!




PEPPOL - WAT IS DAT?


In een notendop:


Wat is Peppol?

een internationaal, beveiligd netwerk dat gebruikt wordt om gestandaardiseerde elektronische documenten uit te wisselen op een veilige, efficiënte en gestructureerde manier.


Voor wie?

voor zelfstandigen, vrije beroepen, handelaars, ambachtslui, KMO’s, grote bedrijven, BTW-plichtige VZW’s. Kortom iedereen die B2B facturen uitschrijft.


Voor wie niet of wanneer niet?

voor facturen aan particulieren, voor niet BTW-plichtige bedrijven, (voorlopig) voor internationale communicatie


Vanaf wanneer?

Verplicht vanaf 1 januari 2026. Aanbevolen wordt een overgangsperiode in acht te nemen en dus al vanaf september te starten.


Lever je enkel aan particulieren? Dan heb je geen Peppol-verplichting voor je uitgaande facturen, maar je moet wel in staat zijn de facturen van je leveranciers te ontvangen. Je komt dus onder de overstap naar een Peppol-oplossing niet uit!



PEPPOL - DE BOETES


Waarom onmiddellijk aan het begin van dit blog-artikel zo agressief beginnen met boetes?


Wel, omdat je zou denken dat ondertussen iedere ondernemer in Vlaanderen begrepen heeft dat hij Peppol-conform moet factureren vanaf 1/1/2026… Maar ik merk dat er toch nog altijd ondernemers zijn die geen haast schijnen te hebben en daarom dacht ik, ik steek maar gelijk van wal met de boetes.


Het Koninklijk Besluit van 14 juli 2025, dat de technische vereisten voor de Peppol-implementatie definieert, legt namelijk ook boetes vast om ondernemers duidelijk te maken dat deze verplichting ernstig te nemen is, om je ‘aan te moedigen’, zeg maar. De eerste sancties mag je verwachten vanaf maart 2026.


Op het ‘wat moet ik doen’ kom ik later (nog eens) terug.


Ongeacht het excuus dat je denkt te hebben:

  • een eerste overtreding kost 1.500 euro
  • een tweede overtreding 3.000 euro en
  • iedere volgende overtreding 5.000 euro.


Tussen twee vaststellingen krijg je drie maanden tijd om vooralsnog in orde te geraken.


Vergeet daarbij niet dat er ook nog boetes blijven gelden voor het niet uitreiken van een factuur of voor het opmaken van een onvolledige of onregelmatige factuur.


Stel je dus voor:

Bij de eerste overtreding riskeer je een boete van € 1.500. In de (maximaal) drie maanden daaropvolgend riskeer je boetes voor alle facturen die je dus niet Peppol-conform uitschrijft. Je bent allicht niet de enige ondernemer die er zijn voeten aan geveegd heeft, dus het risico bestaat dus dat je na drie maanden nog niet klaar geraakt bent en dus alweer een boete krijgt. Deze keer een van € 3.000.


Geen thema dus om even te laten liggen tot de kerstvakantie.



PEPPOL – IS DAT VOOR ALLE B2B?

 

Wel… niet helemaal…

 

Wanneer moet een factuur via Peppol?



  1. De factuur komt van een in België gevestigde BTW-plichtige. Dus geen verplichting bij bv. een gemengd BTW-plichtige die een vrijgestelde transactie doet.
  2. De ontvanger van de factuur moet ook in België gevestigd en btw-plichtig zijn. Dus geen facturen aan particulieren, ook niet aan buitenlandse bedrijven. PDF of zelfs papier volstaan dan nog altijd.
  3. De levering van goederen of diensten vindt plaats in België.
    (uitzondering voor bepaalde vrijgestelde handelingen o.b.v. art. 44 van het BTW-wetboek en intracommunautaire leveringen)



PEPPOL – GEVOLGEN/GEVAREN


Behalve de boetes voor overtreding, zijn er dus ook de reeds bestaande boetes voor het niet uitreiken van een factuur of voor het opmaken van een onvolledige of onregelmatige factuur.


Daarenboven is er het thema ‘BTW-aftrek’. Het KB vermeldt het weliswaar niet expliciet, maar er zijn natuurlijk wel nog de basisregels die bepalen of je recht hebt op btw-aftrek. Daarvoor moet de ontvanger namelijk een correcte factuur ontvangen hebben.


Gezien een factuur die niet als elektronische factuur over het Peppol-netwerk gestuurd werd per definitie geen correcte factuur is, wordt de btw-aftrek vermoedelijk geweigerd.


Het is dus in jouw interesse erop te letten dat je leverancier zijn facturen in het correcte formaat over Peppol stuurt!


Verdere gevolgen zijn eerder van commerciële aard. Je kan je professionele klanten niet factureren, lijdt imagoschade en verliest daardoor allicht opdrachten en klanten.



PEPPOL – AFRONDING BTW


Het Koninklijk Besluit van 14 juli 2025 over de technische vereisten voor het gebruik van het Peppol-netwerk voorziet ook een wijziging van de afrondingsregels voor BTW.


Op gestructureerde elektronische facturen mag je niet meer lijn per lijn afronden, maar enkel nog het totaalbedrag van de BTW.

(In principe geldt dat dan niet voor de papieren facturen of facturen aan consumenten, etc.)



PEPPOL – SOFTWARE

 

Vaak hebben ondernemers zelf een boekhoudpakket, waarmee ze zelf (een deel) boeken. Die pakketten zijn in de regel wel klaar voor Peppol. Heb je een (Belgisch) boekhoudpakket, vraag dan bij je leverancier na of je klaar bent voor de nieuwe elektronische facturatie.

 

Geen boekhoudpakket? No problemo. Er is ook een aanbod van andere software, specifiek voor het opmaken en ontvangen van Peppol-facturen.

 

Klanten voor wie de informatie relevant is, hebben eerder al informatie gekregen over Billtobox en op een LinkedIn-post werd ik op e-invoicing.be gewezen. Beide zijn zeer betaalbare oplossingen. Dus zeker de moeite waard om te bekijken!

 

Een uitgebreide lijst van softwareleveranciers en -oplossingen vind je op efactuur.belgium.be.


Geen garantie dat die compleet is, maar als startmiddel voor je zoektocht zeker bruikbaar.



PEPPOL – ONDERSTEUNING

 

Je hebt misschien al zitten zuchten bij de kosten die bij de implementatie van Peppol komen kijken. Het leven is al duur genoeg, nietwaar?


Gelukkig zijn er toch wat ondersteuningsmaatregelen voorzien.


  1. Vanaf 1 januari 2025 wordt de investeringsaftrek voor digitale investeringen verhoogd tot 20%.
  2. In de belastingjaren 2024 t.e.m. 2027 mogen kleine KMO’s en zelfstandigen die abonnementsformules gebruiken een verhoogde kostenaftrek van 120% toepassen voor hun factureringspakketten.


Nog vragen?


Je kent de weg. Ik help je graag zoeken naar de juiste oplossing, maar laat het aub niet wachten tot december!

door Karine De Hondt 22 juni 2025
Weinig proza voor dit blog item... Update voor de #kwartaalaanpassing van de #kilometervergoeding. Een lichte daling tegenover het vorige kwartaal.
door Karine De Hondt 18 juni 2025
Voor #vennootschappen (BV of NV) die het #boekjaar #afsluiten op 31 december komt stilaan een belangrijke #deadline in zicht. Ten laatste 7 maanden na de datum van afsluiting van het boekjaar (dus uiterlijk op 31 juli) moet je #jaarrekening bij de Nationale Bank van België neergelegd zijn. Let wel, de #neerlegging moet gebeuren binnen de dertig dagen nadat ze werd goedgekeurd. Is de goedkeuring al vroeger dan eind juni gebeurd, dan moet je dus vroeger neerleggen. Is stiptheid niet je ding? Dan heb je geluk, want een beetje respijt krijg je. #Boetes beginnen pas te lopen na de achtste maand, dus bij afsluiting op 31.12 krijg je pas vanaf september een boete. Die boete is afhankelijk van het moment van neerlegging en het soort schema, maar kan aardig oplopen. Een overzichtje voor het verkort schema en microschema: 9de maand: € 148,00 10-12de maand: € 222,00 Vanaf de 13de maand: € 443,00 En voor het volledig schema: 9de maand: € 492,00 10-12de maand: € 737,00 Vanaf de 13de maand: € 1.474,00 Bewaak dus best deze deadline! #nbb #boekhouding #accountant
door Karine De Hondt 10 mei 2025
De regering heeft dit jaar een stempel gedrukt op Pasen. Het zogenaamde paasakkoord draait namelijk niet enkel om het pensioenstelsel, er zitten ook nog wat andere dingen in, zoals (alweer) het thema auto. Vanaf 01.01.2026 zouden hybrides met een CO2-uitstoot tot 50 g/km voor 100% aftrekbaar zijn en tot 75% aftrekbaar als de uitstoot maximaal 75 g/km bedraagt. Dat zou gelden voor alle hybrides aangeschaft of besteld sinds 01.07.2023. Vanaf 2027 zou het aftrekbaar percentage naar 95% gaan, tenzij je auto nog besteld is in de periode 01.07.2023 – 31.12.2026. Dan blijft het tarief 100% (of 75%) voor de hele (overige) gebruiksduur. Oudere hybride = oude regels (besteld voor 01.07.2023 en na 2017). Aftrekpercentage is dan 120% - (0,5 x coëfficiënt type brandstof x aantal gram CO2). De coëfficiënten: voor diesel = 1; voor benzine/LPG = 0,95; voor CNG 12 pk = 0,90. Deze regel blijft gelden zolang de auto in bezit is, dus geen verlaging vanaf 01.01.2026. Daarnaast bedraagt de minimum aftrekbaarheid 50% en maximum 100%, tenzij de CO2- uitstoot 200 gram/km of meer bedraagt, dan geldt max. 40% aftrekbaar. Even opfrissen wat de huidige regels zijn… Voor hybrides besteld sinds 01.07.2023 is de fiscale aftrek voor auto’s met verbrandingsmotor begrensd tot 75% in 2025, 50% in 2026 en 25% in 2027. Vanaf 2028 helemaal niet meer aftrekbaar. Dat zou dus veranderen. Ik schrijf ‘zou’, want het is nog even wachten tot de publicatie in het Belgisch Staatsblad om zeker te zijn.
Meer posts