door Karine De Hondt
•
03 apr., 2024
Cash, verplicht aannemen of kan je weigeren? Spoiler alert: cash is een rechtsgeldig betaalmiddel, dus… Er bestond een tijdje wat onduidelijkheid over, maar de verplichting om minstens 1 oplossing voor elektronische betalingen aan de consument te bieden, houdt niet automatisch in dat je klant elektronisch moét betalen. Maar… je moet als winkelier of horeca-uitbater ook niet alles accepteren. Cashbetalingen van consumenten moeten aanvaard worden, tenzij: • Je klant met meer dan 50 munten wil betalen voor 1 betaling. (De klant met de pot rosse muntjes kan je dus naar de bank sturen.) • Het te betalen bedrag hoger is dan 3.000,- euro. (Een schijf van 3.000,- en de rest met bankkaart kan wel). • Je niet genoeg wisselgeld hebt. • De waarde van het aangeboden bankbiljet niet in verhouding staat tot het bedrag van de aankoop. Koffie met een briefje van 500 euro bijvoorbeeld. Er is sprake van onevenredigheid bij ‘grote’ biljetten vanaf minder dan 50% van de waarde. • In geval van uitzonderlijke en tijdelijke veiligheidsbehoefte, zoals bv. bij een dreigend gevaar van overvallen of inbraken in de onmiddellijke buurt. Let wel: tijdelijk en te rechtvaardigen! • Je ernstige redenen hebt om aan te nemen dat de bankbiljetten vals zijn. Is één van bovenstaande uitzonderingen op jouw zaak van toepassing, kan je dat op een affiche meedelen, zichtbaar voor de klant. Die moet immers geïnformeerd worden vooraleer hij aankoopt of bestelt. Bij de mededeling moet ook vermeld staan waarom je cash weigert! Zomaar afficheren dat je geen briefjes van 200,- aanneemt kan dus niet. #cash #weigeren #handelaar