Via deze blog kan je ontdekken hoe je de boekhouding van je bedrijf kan verbeteren en laten groeien!

Op de FinaSense-blog kan je alles lezen over de laatste weetjes, vernieuwingen, ontwikkelingen, voordelen, gevolgen en regelgeving op het gebied van fiscaliteit en boekhouding. Ik houd je graag op de hoogte van de nieuwste evoluties op het gebied van belastingen, fiscaal advies en wetgeving. Of je nu een particulier bent of een bedrijfseigenaar, deze blog biedt de meest recente en relevante informatie om je te helpen bij het nemen van de beste beslissingen op fiscaal gebied. Blijf op de hoogte en lees verder!

  • Slide title

    Write your caption here
    Button

Inschrijven op de nieuwsbrief

* verplicht veld
door Karine De Hondt 02 mei, 2024
Een woon-werkverplaatsing is de verplaatsing die je maakt op het traject tussen je woonplaats en de vaste plaats waar je werkt. Daaronder vallen dus niet de verplaatsingen die je tijdens je werk doet. Als je bv. tijdens je werk naar een klant of een opleiding rijdt, dan is dat puur werkverkeer. Een traject is de weg die je aflegt. Dat kan bestaan uit meerdere verplaatsingen. Het begrip ‘traject’ is een geografische term terwijl het begrip ‘verplaatsing’ verwijst naar de handeling van het verplaatsen door middel van een bepaald vervoermiddel. Elke verplaatsing is bijgevolg uniek. Een traject dus niet. De woon-werkverplaatsing wordt beschouwd als een persoonlijke verplaatsing waarvan je zelf de kosten draagt. Soms zal je werkgever je een vergoeding voor de gemaakte kosten betalen. Die vergoeding kan (gedeeltelijk) vrijgesteld worden van belasting. Als de voorwaarden vervuld zijn, kan je in bepaalde gevallen de kosten, die verband houden met de woon-werkverplaatsing, aftrekken als beroepskosten in je belastingaangifte. #verplaatsingen #beroepsverplaatsingen #boekhouding #woonwerkverkeer
door Karine De Hondt 27 apr., 2024
Op producten die in je gewoonlijke assortiment zitten en je dus verkoopt, heb je btw betaald en gerecupereerd. Zou je die weggeven, dan onttrek je ze aan de btw en dat mag in principe niet. Er bestaan echter wel uitzonderingen op die regel. Stel, je hebt op zaterdagavond nog wat overschot aan verse groenten, die op maandag niet meer verkoopbaar zijn. Ze weggooien is zonde, want vandaag en morgen zijn ze wel nog perfect bruikbaar. Die groenten zou je dan aan een liefdadigheidsinstelling kunnen schenken zonder dat er nog btw op betaald moet worden. In principe gaat het dus over onverkoopbare voedingsmiddelen, waarop 6% btw gerekend wordt, maar ook andere voeding die levensnoodzakelijk en onverkoopbaar is, mag btw-vrij weggegeven worden. #btw #boekhouding #belastingen #schenken #liefdadigheid #voedingsmiddelen
door Karine De Hondt 25 apr., 2024
Ik las binnenkort even een pauze in. Heb je mij nodig van 20 mei t.e.m. 31 mei? Ik lees dagelijks mijn emails. Als je telefoontje niet onmiddellijk wordt aangenomen, dan bel ik later terug. Weet je nu al dat je mij in die periode gaat nodig hebben, evalueer dan of het voor mijn vakantie nog kan aangepakt worden. Ik ben er je alvast dankbaar voor. 😊
door Karine De Hondt 20 apr., 2024
Natuurlijk 'mag' je je kind onderweg aan de school afzetten of het van de crèche weer ophalen als je van je werk naar huis rijdt, maar elke bijkomende afstand die je aflegt om persoonlijke redenen is geen woon-werkverplaatsing, maar een privéverplaatsing. Let wel: voor de verzekering is dit wel een woon-werkverplaatsing! De normale weg is voor je verzekeraar niet noodzakelijk het kortste traject tussen woning en werk. Ook een omweg langs de bakker of de school van je kind kan. Het traject wordt gezien als normale weg als de onderbreking kort is en een geldige reden heeft. #woonwerkverkeer #verzekering #arbeidsongeval
door Karine De Hondt 13 apr., 2024
Stalen of handelsmonsters zijn (stukjes van) producten die je gewoonlijk verkoopt (een koekje, een stukje laminaat, ...). Op de aankoop of productie ervan heb je btw betaald en gerecupereerd. Geef je producten zomaar weg, dan zou je die aan de btw onttrekken en dat mag in principe niet. Stalen zijn echter een uitzondering op die regel. Die mag je wel degelijk gratis weggeven om publicitaire redenen. Je moet het dan wel kunnen aantonen! Gelukkig doet de fiscus daar niet erg lastig over. Iedere vorm van bewijs is goed: ontvangstbewijs, reclamefolder, lijst van weggegeven goederen, ... #btw #boekhouding #zelfstandigen #belastingen #kmo
door Karine De Hondt 03 apr., 2024
Cash, verplicht aannemen of kan je weigeren? Spoiler alert: cash is een rechtsgeldig betaalmiddel, dus… Er bestond een tijdje wat onduidelijkheid over, maar de verplichting om minstens 1 oplossing voor elektronische betalingen aan de consument te bieden, houdt niet automatisch in dat je klant elektronisch moét betalen. Maar… je moet als winkelier of horeca-uitbater ook niet alles accepteren. Cashbetalingen van consumenten moeten aanvaard worden, tenzij: • Je klant met meer dan 50 munten wil betalen voor 1 betaling. (De klant met de pot rosse muntjes kan je dus naar de bank sturen.) • Het te betalen bedrag hoger is dan 3.000,- euro. (Een schijf van 3.000,- en de rest met bankkaart kan wel). • Je niet genoeg wisselgeld hebt. • De waarde van het aangeboden bankbiljet niet in verhouding staat tot het bedrag van de aankoop. Koffie met een briefje van 500 euro bijvoorbeeld. Er is sprake van onevenredigheid bij ‘grote’ biljetten vanaf minder dan 50% van de waarde. • In geval van uitzonderlijke en tijdelijke veiligheidsbehoefte, zoals bv. bij een dreigend gevaar van overvallen of inbraken in de onmiddellijke buurt. Let wel: tijdelijk en te rechtvaardigen! • Je ernstige redenen hebt om aan te nemen dat de bankbiljetten vals zijn. Is één van bovenstaande uitzonderingen op jouw zaak van toepassing, kan je dat op een affiche meedelen, zichtbaar voor de klant. Die moet immers geïnformeerd worden vooraleer hij aankoopt of bestelt. Bij de mededeling moet ook vermeld staan waarom je cash weigert! Zomaar afficheren dat je geen briefjes van 200,- aanneemt kan dus niet. #cash #weigeren #handelaar
door Karine De Hondt 28 mrt., 2024
Vanaf 2026 ben je verplicht B2B elektronisch te factureren via het Europese PEPPOL netwerk. Dat kan voor vele ondernemers tot nieuwe kosten voeren en daarbij wil de wetgever helpen. De verplichting bestaat vanaf 2026, de overgang wordt al vanaf 2024 ondersteund. Investeert een kleine vennootschap of eenmanszaak in nieuwe software of softwareaanpassingen om aan de eisen te kunnen voldoen, dan kunnen die kosten verhoogd tot 120% afgetrokken worden. Dat geldt dus voor alle kosten die verbonden zijn aan een softwareoplossing voor het opstellen, verzenden en ontvangen van elektronische facturen in de vereiste gestructureerde vorm die de automatische en elektronische verwerking ervan via PEPPOL mogelijk maakt. Daarbij moet wel opgemerkt worden dat bv. de abonnementskosten voor zo’n facturatiepakket 120% aftrekbaar zijn, maar niet de afschrijving van zo’n pakket dat je zou aankopen. Deze nieuwe regeling is tijdelijk, namelijk voor boekjaren die ten vroegste op 1/1/2024 beginnen. De maatregel eindigt weer voor boekjaren die ten vroegste op 1/1/2028 beginnen. M.a.w. voor de aanslagjaren 2025 t.e.m. 2029. #e-facturatie # elektronischefacturatie #boekhouding #kleinevennootschappen #eenmanszaken #verhoogdeaftrek #peppol
door Karine De Hondt 20 mrt., 2024
Is je klant btw-plichtig, dan geldt de B2B-regel (business-to-business). Is je klant niet btw-plichtig, dan geldt de B2C-regel (business-to-consumer). Is je klant een vrijgestelde btw-plichtige, dan is en blijft hij btw-plichtig, dus geldt ook hier de B2B-regel. Voor B2B-klanten is de plaats van dienstverlening, de plaats waar je klant gevestigd is. Is dat in het buitenland (EU of zelfs daarbuiten), dan is de Belgische btw niet van toepassing en moet je de btw ‘verleggen’. Wat betekent ‘btw verleggen’? Als klant en leverancier beide btw-plichtig zijn, is de plaats van levering of dienstverlening, de vestiging van de klant. In dat geval betaalt je klant de btw die van toepassing is in zijn eigen land. Jij rekent als leverancier dan geen btw aan, je klant moet de btw in zijn eigen btw-aangifte melden en gelijk ook weer (al dan niet gedeeltelijk) recupereren. Twee belangrijke voorwaarden: 👉 je moet een geldig btw-nummer voor je klant vermelden (controleer dat voor ondernemingen in de EU en Noord-Ierland op de website van VIES). 👉 je moet op je factuur vermelden dat de btw verlegd wordt (voor goederen: ‘Btw verlegd: Art. 39 bis – intracommunautaire levering’; voor diensten: ‘Btw verlegd: Art 21 § 2 van het Belgische btw-wetboek’). VIES: 👉 https://ec.europa.eu/taxation_customs/vies/#/vat-validation #btw #klantinhetbuitenland #btwverleggen #btwbuitenland #boekhouding #factuur
door Karine De Hondt 17 mrt., 2024
Wie? Je btw-plichtige onderneming moet jaarlijks voor 31 maart een klantenlisting indienen met de Belgische btw-nummers van alle klanten aan wie je onderneming goederen of diensten heeft geleverd tijdens het vorige kalenderjaar voor een totaalbedrag van meer dan 250 euro (excl. btw). De klanten met enkel vrijgestelde handelingen die toch over een BE-nummer beschikken, moeten niet in de listing worden opgenomen. Je moet geen klantenlisting indienen als je onderneming enkel vrijgestelde handelingen, die geen recht geven op aftrek van btw, heeft verricht (artikel 44 van het btw-wetboek). Je moet eveneens geen klantenlisting indienen als je onderneming onder de vrijstelling voor kleine ondernemingen valt EN je een nihil-klantenlisting hebt (dit is: je klanten hebben geen Belgisch btw-nummer of je hebt niet meer dan 250 euro omzet per klant geboekt). Ben je een gemengde of gedeeltelijke belastingplichtige, dan moet je eveneens een klantenlisting indienen, maar er de vrijgestelde handelingen niet in opnemen. Hoe? Via Intervat, net zoals met je periodieke btw-aangiften. Op papier, als je de periodieke btw-aangiften ook op papier indient. Vraag het formulier aan bij het bevoegde kantoor en dien het in bij het scanningcentrum. Is je onderneming vrijgesteld van de verplichting tot elektronische indiening, kan je desalniettemin Intervat gebruiken om het jezelf gemakkelijk te maken.
Meer lezen
Share by: