Wat is je handtekening waard?

Karine De Hondt • 17 februari 2025

Correct ondertekenen is hoofdelijke aansprakelijkheid vermijden


Je richt een firma op om je werk van je privé te scheiden, maar wie niet oppast, verbindt zich ook persoonlijk bij het ondertekenen van contracten, bestellingen, … Nochtans is het niet moeilijk om dat te vermijden.

Wil je enkel je vennootschap tot een verplichting verbinden, dan onderteken je dat met de duidelijke vermelding van je hoedanigheid. Bv. “voor FinaSense BV, Karine De Hondt, zaakvoerder”. Zo vermijd je alle discussies en loop je niet het risico zelf in te staan voor de uitvoering van een contract of op te draaien voor een bestelling.

Is je vennootschap nog in oprichting, dan vermeld je dat uiteraard (bv. “voor FinaSense BV in oprichting, Karine…”). Let wel op de regels rond oprichting. Tijdig effectief oprichten en de verbintenissen overnemen!

Banken omzeilen dit graag door je twee keer te laten ondertekenen, 1x voor de vennootschap en 1x persoonlijk. Ook jij zou dat van een klant kunnen vragen om zo zeker te zijn dat de verbintenis verder gaat dan enkel de vennootschap. Zorg daarvoor dat de hoofdelijke aansprakelijkheid van de zaakvoerder ook vermeld staat in het contract. Laat hem dan persoonlijk EN als zaakvoerder ondertekenen.

Soms wordt zo’n dubbele verbintenis opgenomen in de algemene voorwaarden. Lastig, maar niet per se dramatisch. Je kan altijd nog argumenteren dat je niet persoonlijk tekende en dat zo’n onduidelijke clausule niet meteen je persoonlijke toezegging bewijst.

door Karine De Hondt 22 juni 2025
Weinig proza voor dit blog item... Update voor de #kwartaalaanpassing van de #kilometervergoeding. Een lichte daling tegenover het vorige kwartaal.
door Karine De Hondt 18 juni 2025
Voor #vennootschappen (BV of NV) die het #boekjaar #afsluiten op 31 december komt stilaan een belangrijke #deadline in zicht. Ten laatste 7 maanden na de datum van afsluiting van het boekjaar (dus uiterlijk op 31 juli) moet je #jaarrekening bij de Nationale Bank van België neergelegd zijn. Let wel, de #neerlegging moet gebeuren binnen de dertig dagen nadat ze werd goedgekeurd. Is de goedkeuring al vroeger dan eind juni gebeurd, dan moet je dus vroeger neerleggen. Is stiptheid niet je ding? Dan heb je geluk, want een beetje respijt krijg je. #Boetes beginnen pas te lopen na de achtste maand, dus bij afsluiting op 31.12 krijg je pas vanaf september een boete. Die boete is afhankelijk van het moment van neerlegging en het soort schema, maar kan aardig oplopen. Een overzichtje voor het verkort schema en microschema: 9de maand: € 148,00 10-12de maand: € 222,00 Vanaf de 13de maand: € 443,00 En voor het volledig schema: 9de maand: € 492,00 10-12de maand: € 737,00 Vanaf de 13de maand: € 1.474,00 Bewaak dus best deze deadline! #nbb #boekhouding #accountant
door Karine De Hondt 10 mei 2025
De regering heeft dit jaar een stempel gedrukt op Pasen. Het zogenaamde paasakkoord draait namelijk niet enkel om het pensioenstelsel, er zitten ook nog wat andere dingen in, zoals (alweer) het thema auto. Vanaf 01.01.2026 zouden hybrides met een CO2-uitstoot tot 50 g/km voor 100% aftrekbaar zijn en tot 75% aftrekbaar als de uitstoot maximaal 75 g/km bedraagt. Dat zou gelden voor alle hybrides aangeschaft of besteld sinds 01.07.2023. Vanaf 2027 zou het aftrekbaar percentage naar 95% gaan, tenzij je auto nog besteld is in de periode 01.07.2023 – 31.12.2026. Dan blijft het tarief 100% (of 75%) voor de hele (overige) gebruiksduur. Oudere hybride = oude regels (besteld voor 01.07.2023 en na 2017). Aftrekpercentage is dan 120% - (0,5 x coëfficiënt type brandstof x aantal gram CO2). De coëfficiënten: voor diesel = 1; voor benzine/LPG = 0,95; voor CNG 12 pk = 0,90. Deze regel blijft gelden zolang de auto in bezit is, dus geen verlaging vanaf 01.01.2026. Daarnaast bedraagt de minimum aftrekbaarheid 50% en maximum 100%, tenzij de CO2- uitstoot 200 gram/km of meer bedraagt, dan geldt max. 40% aftrekbaar. Even opfrissen wat de huidige regels zijn… Voor hybrides besteld sinds 01.07.2023 is de fiscale aftrek voor auto’s met verbrandingsmotor begrensd tot 75% in 2025, 50% in 2026 en 25% in 2027. Vanaf 2028 helemaal niet meer aftrekbaar. Dat zou dus veranderen. Ik schrijf ‘zou’, want het is nog even wachten tot de publicatie in het Belgisch Staatsblad om zeker te zijn.
Meer posts