De Verklaring van Niet-beslagbaarheid voor de Woning-Hoofdverblijfplaats van Zelfstandigen
Karine De Hondt • 13 juli 2023
Je woning beschermen tegen inbeslagname.

Een van de nadelen van zelfstandig ondernemerschap is de aansprakelijkheid die gepaard gaat met de beroepsactiviteit. Gelukkig bestaat er een mogelijkheid om uzelf hiertegen te beschermen. Er is een specifieke regeling die ervoor zorgt dat zelfstandige ondernemers hun woning-hoofdverblijfplaats kunnen veiligstellen tegen beslag door schuldeisers. In dit artikel zullen we de details van deze beschermingsregeling bespreken, inclusief wie ervan kan profiteren, hoe men deze bescherming kan verkrijgen en tegen welke schuldeisers men deze status kan inroepen.
Wie kan profiteren van deze regeling?
Deze regeling staat open voor alle natuurlijke personen die zelfstandige ondernemers zijn in België. Dit omvat handelaars, ambachtslieden, titularissen van vrije beroepen, bestuurders, zaakvoerders, zelfstandigen in bijberoep en gepensioneerde zelfstandigen die na hun pensioen nog beroepsactiviteiten uitoefenen.
Hoe verkrijgt een zelfstandige deze bescherming?
Om aanspraak te maken op deze bescherming, moet de zelfstandige een notariële akte laten opmaken waarin een verklaring van onbeslagbaarheid wordt afgelegd. In deze akte zal de notaris een gedetailleerde beschrijving van de woning-hoofdverblijfplaats opnemen. Als de zelfstandige gehuwd is, moet ook de echtgenoot of echtgenote bij de akte betrokken worden.
Gemengd gebruik van de woning: Hoe zit het dan?
In geval van gemengd gebruik van de woning, waarbij een deel privé en een deel professioneel wordt gebruikt, moet er een duidelijke vermelding zijn van de privéruimte en het beroepsgedeelte in de akte. Er moet een onderscheid worden gemaakt op basis van de verhouding tussen de oppervlakte van het beroepsgedeelte en de totale oppervlakte van de woning:
Als het beroepsgedeelte minder dan 30% van de oppervlakte beslaat, is de gehele woning onbeslagbaar.
Als het beroepsgedeelte 30% of meer van de oppervlakte beslaat, kan alleen het privégedeelte van de woning onbeslagbaar worden verklaard. Het beroepsgedeelte blijft wel vatbaar voor beslag. In dit geval moet de notaris statuten van mede-eigendom opstellen waarin deze splitsing juridisch wordt vastgelegd. Indien de oppervlakte niet duidelijk is, kan een landmeter-expert worden ingeschakeld om dit nauwkeurig te bepalen.
Tegen welke schuldeisers kan de zelfstandige deze bescherming inroepen?
Deze bescherming is alleen van toepassing op schuldvorderingen die voortvloeien uit de beroepsactiviteit van de zelfstandige en die zijn ontstaan na de datum van de verklaring. Het geldt niet voor gewone aansprakelijkheidsschulden en is niet van toepassing op schulden van gemengde aard (privé en beroeps). Bovendien kan de verklaring nooit worden ingeroepen voor schulden die voortvloeien uit een misdrijf, zelfs als deze verband houden met de beroepsactiviteit.
Conclusie
De regeling voor de Verklaring van Niet-beslagbaarheid biedt zelfstandige ondernemers een belangrijke bescherming voor hun woning-hoofdverblijfplaats. Door deze verklaring af te leggen, kunnen zij hun woning veiligstellen tegen beslaglegging door schuldeisers. Het is van vitaal belang voor zelfstandige ondernemers om zich bewust te zijn van deze regeling en de nodige stappen te ondernemen om hun woning te beschermen. Raadpleeg een notaris om de vereiste notariële akte op te stellen en uw woning te vrijwaren. Met deze bescherming kunt u met gemoedsrust blijven ondernemen en uw woning veiligstellen als uw belangrijkste bezit.
Vraag om meer uitleg bij uw notaris. Adressen kan u vinden op www.notaris.be
Vraag om meer uitleg bij uw notaris. Adressen kan u vinden op www.notaris.be

Voor #vennootschappen (BV of NV) die het #boekjaar #afsluiten op 31 december komt stilaan een belangrijke #deadline in zicht. Ten laatste 7 maanden na de datum van afsluiting van het boekjaar (dus uiterlijk op 31 juli) moet je #jaarrekening bij de Nationale Bank van België neergelegd zijn. Let wel, de #neerlegging moet gebeuren binnen de dertig dagen nadat ze werd goedgekeurd. Is de goedkeuring al vroeger dan eind juni gebeurd, dan moet je dus vroeger neerleggen. Is stiptheid niet je ding? Dan heb je geluk, want een beetje respijt krijg je. #Boetes beginnen pas te lopen na de achtste maand, dus bij afsluiting op 31.12 krijg je pas vanaf september een boete. Die boete is afhankelijk van het moment van neerlegging en het soort schema, maar kan aardig oplopen. Een overzichtje voor het verkort schema en microschema: 9de maand: € 148,00 10-12de maand: € 222,00 Vanaf de 13de maand: € 443,00 En voor het volledig schema: 9de maand: € 492,00 10-12de maand: € 737,00 Vanaf de 13de maand: € 1.474,00 Bewaak dus best deze deadline! #nbb #boekhouding #accountant

De regering heeft dit jaar een stempel gedrukt op Pasen. Het zogenaamde paasakkoord draait namelijk niet enkel om het pensioenstelsel, er zitten ook nog wat andere dingen in, zoals (alweer) het thema auto. Vanaf 01.01.2026 zouden hybrides met een CO2-uitstoot tot 50 g/km voor 100% aftrekbaar zijn en tot 75% aftrekbaar als de uitstoot maximaal 75 g/km bedraagt. Dat zou gelden voor alle hybrides aangeschaft of besteld sinds 01.07.2023. Vanaf 2027 zou het aftrekbaar percentage naar 95% gaan, tenzij je auto nog besteld is in de periode 01.07.2023 – 31.12.2026. Dan blijft het tarief 100% (of 75%) voor de hele (overige) gebruiksduur. Oudere hybride = oude regels (besteld voor 01.07.2023 en na 2017). Aftrekpercentage is dan 120% - (0,5 x coëfficiënt type brandstof x aantal gram CO2). De coëfficiënten: voor diesel = 1; voor benzine/LPG = 0,95; voor CNG 12 pk = 0,90. Deze regel blijft gelden zolang de auto in bezit is, dus geen verlaging vanaf 01.01.2026. Daarnaast bedraagt de minimum aftrekbaarheid 50% en maximum 100%, tenzij de CO2- uitstoot 200 gram/km of meer bedraagt, dan geldt max. 40% aftrekbaar. Even opfrissen wat de huidige regels zijn… Voor hybrides besteld sinds 01.07.2023 is de fiscale aftrek voor auto’s met verbrandingsmotor begrensd tot 75% in 2025, 50% in 2026 en 25% in 2027. Vanaf 2028 helemaal niet meer aftrekbaar. Dat zou dus veranderen. Ik schrijf ‘zou’, want het is nog even wachten tot de publicatie in het Belgisch Staatsblad om zeker te zijn.

Een onderneming met een jaarlijkse omzet die de € 25.000,- niet overschrijdt, is een kleine onderneming. Zo’n onderneming kan desgewenst ‘genieten’ van een btw-vrijstelling. Waarom schrijf ik ‘genieten’? Omdat die regeling een aantal kostenbesparende voordelen heeft, zoals geen periodieke btw-aangiften indienen. Je onderneming moet dan geen btw aanrekenen aan klanten, maar mag omgekeerd natuurlijk ook geen btw voor aankopen aftrekken. Tot eind 2024 kon je de overstap naar deze vrijstelling enkel op 1 januari en 1 juli aanvragen. Sinds 2025 hoef je niet meer te beslissen aan het begin van het jaar of een half jaar wachten om te kunnen overstappen. Voortaan kan je dat in ieder kwartaal van het jaar volgend op het kalenderjaar waarin de omzet van € 25.000,- niet overschreden werd. De kennisgeving van de overstap moet wel uiterlijk een halve maand voor het nieuwe kwartaal (dus op 15 maart, 15 juni, 15 september of 15 december) gedaan worden. Je doet de kennisgeving via MyMinfin, toespassing e604. #boekhouding #kleineonderneming #btw #btwvrijstelling #accountant #MyMinfin #FinaSense