Vraag niet ‚Wat kost een boekhouder of accountant?’, maar vraag ‘Wat kost het als ik er geen heb?’.
Karine De Hondt • 3 december 2023
Boekhouden is niet moeilijk!

Ik las laatst op een website ‘boekhouden is niet moeilijk’. Daar gingen mijn tenen toch weer eens van krullen! Natuurlijk is het niet moeilijk het 37ste tankbonnetje in te geven, maar er zijn best wel wat andere taken waar je je lelijk aan kan mispakken. En daar wordt alleen de belastingcontroleur vrolijk van.
Ik geef een paar voorbeeldjes:
- BTWeetjes: Je hebt van je bijberoep je hoofdberoep gemaakt, maar wist je dat je daardoor niet automatisch BTW-plichtig wordt? Je doet geen aangiftes, maar rekent wel BTW aan of je koopt iets in het buitenland en betaalt geen BTW. Je leverancier verlegt die BTW, maar jij moet wel zelf een speciale aangifte doen.
- Tegenwoordig schakelen veel zelfstandigen een virtuele assistent in. Goed idee, maar wist je dat die niet zomaar alles mag? Je V.A. mag bv. wel betalingen opvolgen of uitvoeren, maar geen bankuittreksels in je boekhoudpakket ingeven.
- Ieder jaar moet je een klantenlisting opmaken en doorsturen. Dat weten vele ondernemers niet. Ik zag hier al een boete van zo’n € 3.000 voorbijkomen.
- Soms wordt over het hoofd gezien dat een kasboek en een dagontvangstenboek niet hetzelfde zijn. Naargelang je werking heb je het ene, soms het andere en soms beide nodig. Ik werk graag met Dexxter, software voor mijn zelfboekers. Daarmee kan je gemakkelijk in orde zijn.
Het kan dus al snel fout gaan, wat je veel geld kan kosten. En precies daarvoor werd de accountant uitgevonden! Die kent de belastingregelgeving en alle wettelijke vereisten. Die zorgt ervoor dat je boekhouding voldoet aan alle geldende voorschriften en schoolt zich (verplicht) permanent bij.
Je accountant is getraind om financiële gegevens te analyseren, te interpreteren en te presenteren op een begrijpelijke manier en geeft je zo waardevolle inzichten en tips i.v.m. de financiële gezondheid van je bedrijf.
En geef toe, je had liever dat doelpunt van de Rode Duivels niet gemist toen je druk bezig was ’s avonds nog op te zoeken of je nieuwe gsm een kost of een investering is. Of je had een offerte kunnen schrijven voor een potentieel nieuwe klant, geschreven op die laptop die je niet hebt afgeschreven, omdat je niet wist hoe dat moet.
Er zijn natuurlijk ook wat voordelen aan zelf boeken. Mits je weet waarmee je bezig bent, kan je wat besparen. Je blijft ook zeer betrokken bij je financiële gegevens. Maar dat is dus wel op voorwaarde dat je weet wat je doet, want zodra je accountant of boekhouder fouten moet gaan rechttrekken, is de besparing alweer weg. En mocht dat eerst gebeuren, omdat de belastingcontroleur je op fouten gewezen heeft, kan het nog een pak duurder zijn.
Misschien mis je ook wat kansen door mogelijkheden die je niet kende. Ik denk aan auteursrechten, optimalisatie van inkomsten, winsten en bijbehorende sociale bijdragen, een pensioenspaarplan, inbreng van nutsvoorzieningen, …
Wil je toch graag zelf wat in handen houden, bespreek dat dan met je boekhouder of accountant. Laat je adviseren als je een nieuwe auto koopt en voer het 37ste tankbonnetje gerust zelf in. Vraag ook even om bevestiging voor je dat gouden fabeltje op Instagram gelooft.
Uiteindelijk bepaal jij hoeveel controle je zelf in handen houdt.
Als je de opvolging van je boekhouding niet aan je accountant wil overlaten, hou hem of haar dan als adviseur achter de hand. In dit geval hou je je boekhouding gedisciplineerd bij en kijk je zelf toe op deadlines en verplichtingen. Je bent je bewust van de vereiste tijd en kennis, evenals de potentiële risico’s bij belastingcontroles en plant af en toe een gesprek met je accountant in als je vragen hebt.
Ben jij een zelfboeker en wil je graag een mogelijke samenwerking bespreken, contacteer mij dan vrijblijvend.

Voor #vennootschappen (BV of NV) die het #boekjaar #afsluiten op 31 december komt stilaan een belangrijke #deadline in zicht. Ten laatste 7 maanden na de datum van afsluiting van het boekjaar (dus uiterlijk op 31 juli) moet je #jaarrekening bij de Nationale Bank van België neergelegd zijn. Let wel, de #neerlegging moet gebeuren binnen de dertig dagen nadat ze werd goedgekeurd. Is de goedkeuring al vroeger dan eind juni gebeurd, dan moet je dus vroeger neerleggen. Is stiptheid niet je ding? Dan heb je geluk, want een beetje respijt krijg je. #Boetes beginnen pas te lopen na de achtste maand, dus bij afsluiting op 31.12 krijg je pas vanaf september een boete. Die boete is afhankelijk van het moment van neerlegging en het soort schema, maar kan aardig oplopen. Een overzichtje voor het verkort schema en microschema: 9de maand: € 148,00 10-12de maand: € 222,00 Vanaf de 13de maand: € 443,00 En voor het volledig schema: 9de maand: € 492,00 10-12de maand: € 737,00 Vanaf de 13de maand: € 1.474,00 Bewaak dus best deze deadline! #nbb #boekhouding #accountant

De regering heeft dit jaar een stempel gedrukt op Pasen. Het zogenaamde paasakkoord draait namelijk niet enkel om het pensioenstelsel, er zitten ook nog wat andere dingen in, zoals (alweer) het thema auto. Vanaf 01.01.2026 zouden hybrides met een CO2-uitstoot tot 50 g/km voor 100% aftrekbaar zijn en tot 75% aftrekbaar als de uitstoot maximaal 75 g/km bedraagt. Dat zou gelden voor alle hybrides aangeschaft of besteld sinds 01.07.2023. Vanaf 2027 zou het aftrekbaar percentage naar 95% gaan, tenzij je auto nog besteld is in de periode 01.07.2023 – 31.12.2026. Dan blijft het tarief 100% (of 75%) voor de hele (overige) gebruiksduur. Oudere hybride = oude regels (besteld voor 01.07.2023 en na 2017). Aftrekpercentage is dan 120% - (0,5 x coëfficiënt type brandstof x aantal gram CO2). De coëfficiënten: voor diesel = 1; voor benzine/LPG = 0,95; voor CNG 12 pk = 0,90. Deze regel blijft gelden zolang de auto in bezit is, dus geen verlaging vanaf 01.01.2026. Daarnaast bedraagt de minimum aftrekbaarheid 50% en maximum 100%, tenzij de CO2- uitstoot 200 gram/km of meer bedraagt, dan geldt max. 40% aftrekbaar. Even opfrissen wat de huidige regels zijn… Voor hybrides besteld sinds 01.07.2023 is de fiscale aftrek voor auto’s met verbrandingsmotor begrensd tot 75% in 2025, 50% in 2026 en 25% in 2027. Vanaf 2028 helemaal niet meer aftrekbaar. Dat zou dus veranderen. Ik schrijf ‘zou’, want het is nog even wachten tot de publicatie in het Belgisch Staatsblad om zeker te zijn.