Fiscus aan de deur?

Karine De Hondt • 27 november 2023

Laat het geen nachtmerrie worden

In een belangrijk arrest van het Hof van Cassatie werd een cruciale uitspraak gedaan over fiscale visitaties (Cass. 16 juni 2023).


De belastingdienst mag niet zomaar bij je langskomen zonder jouw toestemming.

En niet alleen moet je toestemming geven, maar die toestemming moet actief blijven.

Dit betekent dat je jouw toestemming op elk moment kunt intrekken, waardoor de fiscale visitatie moet stoppen.


De situatie in dit specifieke geval was vrij simpel. De belastingdienst voerde meerdere fiscale visitaties uit bij een belastingbetaler.

Eén van deze visitaties betrof bewoonde ruimtes, waarvoor ze een machtiging van de politierechter hadden gekregen. Toen ze bij de bewoonde ruimtes aankwamen, gaf de belastingbetaler aanvankelijk toestemming. Maar later leek hij van gedachten te veranderen en gaf hij aan dat hij geen toestemming had verleend. De belastingdienst beweerde echter dat de toestemming wel was gegeven en ging door met de visitatie.


Normaal gesproken moet een belastingbetaler toegang verlenen tot zijn zakelijke en bewoonde ruimtes, mits de belastingdienst een machtiging heeft voor bewoonde ruimtes. Maar als je ervoor kiest om toegang te weigeren, moet de belastingdienst wachten op jouw toestemming.


Het Grondwettelijk Hof had al eerder bevestigd dat de belastingdienst geen dwang kan gebruiken om toegang te krijgen (zie arrest nr. 116/2017 van 12 oktober 2017). Dus als je geen toestemming geeft, riskeer je administratieve boetes, maar dwang is niet toegestaan.


Tot nu toe ging de belastingdienst ervan uit dat ze geen expliciete toestemming nodig hadden als je hen niet expliciet weigerde of fysiek tegenhield. Het ontbreken van toestemming werd niet beschouwd als dwang. Maar dit recente arrest verandert dat.


Nu is expliciete toestemming van de belastingbetaler vereist om een visitatie uit te voeren. De belastingbetaler moet actief betrokken zijn bij de visitatie, omdat de belastingdienst zijn expliciete toestemming nodig heeft.


Zelfs als er een machtiging van de politierechter is, verandert dit niets aan de vereiste toestemming van de belastingbetaler. De machtiging geeft de belastingdienst alleen het recht om toegang te vragen, maar de toegang kan niet worden afgedwongen. Dus de belastingbetaler moet opnieuw toestemming geven.


Belangrijk is dat de belastingbetaler zijn toestemming op elk moment kan intrekken, wat betekent dat de visitatie onmiddellijk moet stoppen als de belastingdienst onredelijk handelt. Dit is een belangrijk verschil met een strafrechtelijke huiszoeking, waarvoor geen toestemming vereist is.


In de praktijk, zelfs als de deur openstaat, moet de belastingdienst nog steeds toestemming krijgen. Het is aan de belastingdienst om te bewijzen dat de belastingbetaler daadwerkelijk toestemming heeft gegeven. Als de belastingbetaler zijn toestemming intrekt, moet hij het bewijs daarvan leveren. Dit kan bijvoorbeeld worden gedaan door geluidsopnamen of e-mails naar de belastingdienst te sturen.


Als de belastingdienst onrechtmatig handelt, kunnen de verkregen bewijzen mogelijk niet worden gebruikt, afhankelijk van een juridische toetsing. Als de belastingdienst opzettelijke onregelmatigheden begaat of ernstige nalatigheid vertoont, kunnen de bewijzen worden uitgesloten.


Kortom, het Hof van Cassatie maakt duidelijk dat jouw toestemming essentieel is voor een fiscale visitatie, en deze toestemming kan op elk moment worden ingetrokken.

door Karine De Hondt 1 mei 2025
Een onderneming met een jaarlijkse omzet die de € 25.000,- niet overschrijdt, is een kleine onderneming. Zo’n onderneming kan desgewenst ‘genieten’ van een btw-vrijstelling. Waarom schrijf ik ‘genieten’? Omdat die regeling een aantal kostenbesparende voordelen heeft, zoals geen periodieke btw-aangiften indienen. Je onderneming moet dan geen btw aanrekenen aan klanten, maar mag omgekeerd natuurlijk ook geen btw voor aankopen aftrekken. Tot eind 2024 kon je de overstap naar deze vrijstelling enkel op 1 januari en 1 juli aanvragen. Sinds 2025 hoef je niet meer te beslissen aan het begin van het jaar of een half jaar wachten om te kunnen overstappen. Voortaan kan je dat in ieder kwartaal van het jaar volgend op het kalenderjaar waarin de omzet van € 25.000,- niet overschreden werd. De kennisgeving van de overstap moet wel uiterlijk een halve maand voor het nieuwe kwartaal (dus op 15 maart, 15 juni, 15 september of 15 december) gedaan worden. Je doet de kennisgeving via MyMinfin, toespassing e604. #boekhouding #kleineonderneming #btw #btwvrijstelling #accountant #MyMinfin #FinaSense
door Karine De Hondt 31 maart 2025
Stroom is niet goedkoop, dat is geen nieuws, dus een tegemoetkoming van de werkgever is altijd welkom. Alleen bleek dat voor de fiscus een ingewikkeld verhaal. Vroeger moest een werkgever de reële laadkosten aantonen, wat natuurlijk vaak voor hoofdpijn zorgde. Vanaf 1 april 2025 wordt het beduidend eenvoudiger en mag je werkgever in Vlaanderen tot 31,94 eurocent per kWh vergoeden. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest 35,84 en in Wallonië 36,17. (De fiscus spreekt van een addendum om op een simpele manier telkens weer aanpassingen te kunnen maken, maar daar is voorlopig nog geen spoor van te vinden.) Sommige bedrijven hanteren een eigen systeem of hebben zelf een bedrag bepaald, het is echter wel belangrijk om niet hoger te gaan dan het bovengenoemde bedrag om geen problemen te krijgen met de FOD Financiën of de RSZ. Is dat wel het geval, dan riskeer je een herkwalificatie als loon en moeten daar belastingen en sociale bijdragen op betaald worden.
door Karine De Hondt 8 maart 2025
Je gaat er weliswaar niet rijk van worden en ik vrees dat je werknemer voor het forfait van de nachtvergoeding onder een brug moet slapen, maar goed, ik maak de regels niet, ik deel ze alleen mee. Dus: don't shoot the messenger! Als je wel eens een klant bezoekt, een opleiding buitenshuis volgt, … kortom, als je wel eens een dienstverplaatsing maakt, dan kan je vennootschap je daarvoor een vergoeding uitkeren. Een dagvergoeding kan uitgekeerd worden als je minstens zes uren weggeweest bent. Het totaal dus van de verplaatsingstijd, middagpauze en de tijd bij je klant. De vergoeding dient in principe om je kosten voor een middagmaal te dekken, sinds 1/03/2025 maximaal € 21,22 per dag . De vergoeding is dan volledig aftrekbaar voor de vennootschap en je wordt er niet op belast. Je moet ze wel vermelden op de fiscale fiche 281.20 (rubriek 20). Ben je beroepsmatig bijna dagelijks op de baan, dan kan je maximaal 16 keer per maand zo’n vergoeding krijgen. Dat is dus € 339,52 per maand . Bij een maandforfait hoef je wel niet meer aan te tonen dat je verplaatsingen langer dan zes uren duren. Moet je wel eens overnachten ? Als dat binnen België is, kan je vennootschap ofwel de hotelfactuur overnemen, ofwel eveneens een forfaitaire vergoeding van maximaal € 159,17 uitbetalen. Ook je medewerker kan zo’n vergoedingen krijgen, maar de RSZ gaat niet akkoord met de forfaits van de fiscus. Hier gelden dus andere tarieven: dagvergoeding € 17,00 en nachtvergoeding € 35,00 (voor avondmaal, logies en ontbijt). Voor je medewerker neem je dus beter de hotelfactuur over dan hem een nachtvergoeding uit te keren. Vermeld de vergoedingen op fiscale fiche 281.10 (rubriek 27a). Ben je in een kalenderjaar 40 dagen of meer op een specifieke plaats (een klant bv.), dan is dat voor de fiscus een vaste plaats van tewerkstelling. Hier kan je dan geen dagvergoeding voor uitkeren. Je combineert een dagvergoeding ook best niet met een maaltijdcheque, want dat moet verrekend worden met het werkgeversaandeel van de maaltijdcheque. Andere kosten zoals een taxi of een parkeerticketje mogen apart terugbetaald worden. #updatedagvergoeding #dagvergoeding #updatenachtvergoeding #nachtvergoeding #boekhouding #belgie
Meer posts