Wat is woon-werkverkeer?

Karine De Hondt • 2 mei 2024
Een woon-werkverplaatsing is de verplaatsing die je maakt op het traject tussen je woonplaats en de vaste plaats waar je werkt. Daaronder vallen dus niet de verplaatsingen die je tijdens je werk doet. Als je bv. tijdens je werk naar een klant of een opleiding rijdt, dan is dat puur werkverkeer.

Een traject is de weg die je aflegt. Dat kan bestaan uit meerdere verplaatsingen. Het begrip ‘traject’ is een geografische term terwijl het begrip ‘verplaatsing’ verwijst naar de handeling van het verplaatsen door middel van een bepaald vervoermiddel. Elke verplaatsing is bijgevolg uniek. Een traject dus niet.

De woon-werkverplaatsing wordt beschouwd als een persoonlijke verplaatsing waarvan je zelf de kosten draagt. Soms zal je werkgever je een vergoeding voor de gemaakte kosten betalen. Die vergoeding kan (gedeeltelijk) vrijgesteld worden van belasting. Als de voorwaarden vervuld zijn, kan je in bepaalde gevallen de kosten, die verband houden met de woon-werkverplaatsing, aftrekken als beroepskosten in je belastingaangifte.

#verplaatsingen #beroepsverplaatsingen #boekhouding #woonwerkverkeer
door Karine De Hondt 22 juni 2025
Weinig proza voor dit blog item... Update voor de #kwartaalaanpassing van de #kilometervergoeding. Een lichte daling tegenover het vorige kwartaal.
door Karine De Hondt 18 juni 2025
Voor #vennootschappen (BV of NV) die het #boekjaar #afsluiten op 31 december komt stilaan een belangrijke #deadline in zicht. Ten laatste 7 maanden na de datum van afsluiting van het boekjaar (dus uiterlijk op 31 juli) moet je #jaarrekening bij de Nationale Bank van België neergelegd zijn. Let wel, de #neerlegging moet gebeuren binnen de dertig dagen nadat ze werd goedgekeurd. Is de goedkeuring al vroeger dan eind juni gebeurd, dan moet je dus vroeger neerleggen. Is stiptheid niet je ding? Dan heb je geluk, want een beetje respijt krijg je. #Boetes beginnen pas te lopen na de achtste maand, dus bij afsluiting op 31.12 krijg je pas vanaf september een boete. Die boete is afhankelijk van het moment van neerlegging en het soort schema, maar kan aardig oplopen. Een overzichtje voor het verkort schema en microschema: 9de maand: € 148,00 10-12de maand: € 222,00 Vanaf de 13de maand: € 443,00 En voor het volledig schema: 9de maand: € 492,00 10-12de maand: € 737,00 Vanaf de 13de maand: € 1.474,00 Bewaak dus best deze deadline! #nbb #boekhouding #accountant
door Karine De Hondt 10 mei 2025
De regering heeft dit jaar een stempel gedrukt op Pasen. Het zogenaamde paasakkoord draait namelijk niet enkel om het pensioenstelsel, er zitten ook nog wat andere dingen in, zoals (alweer) het thema auto. Vanaf 01.01.2026 zouden hybrides met een CO2-uitstoot tot 50 g/km voor 100% aftrekbaar zijn en tot 75% aftrekbaar als de uitstoot maximaal 75 g/km bedraagt. Dat zou gelden voor alle hybrides aangeschaft of besteld sinds 01.07.2023. Vanaf 2027 zou het aftrekbaar percentage naar 95% gaan, tenzij je auto nog besteld is in de periode 01.07.2023 – 31.12.2026. Dan blijft het tarief 100% (of 75%) voor de hele (overige) gebruiksduur. Oudere hybride = oude regels (besteld voor 01.07.2023 en na 2017). Aftrekpercentage is dan 120% - (0,5 x coëfficiënt type brandstof x aantal gram CO2). De coëfficiënten: voor diesel = 1; voor benzine/LPG = 0,95; voor CNG 12 pk = 0,90. Deze regel blijft gelden zolang de auto in bezit is, dus geen verlaging vanaf 01.01.2026. Daarnaast bedraagt de minimum aftrekbaarheid 50% en maximum 100%, tenzij de CO2- uitstoot 200 gram/km of meer bedraagt, dan geldt max. 40% aftrekbaar. Even opfrissen wat de huidige regels zijn… Voor hybrides besteld sinds 01.07.2023 is de fiscale aftrek voor auto’s met verbrandingsmotor begrensd tot 75% in 2025, 50% in 2026 en 25% in 2027. Vanaf 2028 helemaal niet meer aftrekbaar. Dat zou dus veranderen. Ik schrijf ‘zou’, want het is nog even wachten tot de publicatie in het Belgisch Staatsblad om zeker te zijn.
Meer posts