Fietsvergoeding voor zelfstandigen: Wat je moet weten
Karine De Hondt • 3 oktober 2023
Wijziging vanaf januari 2024

Net als werknemers kunnen zelfstandigen in België ook profiteren van een fietsvergoeding als ze hun fiets gebruiken voor zakelijke doeleinden. Deze fietsvergoeding heeft echter enkele verschillen ten opzichte van die voor werknemers.
Hoe werkt de fietsvergoeding voor zelfstandigen?
Voor zelfstandigen, zoals freelancers en ondernemers, gelden er andere regels en richtlijnen voor de fietsvergoeding in vergelijking met werknemers. Hier zijn enkele belangrijke punten om in gedachten te houden:
Zakelijk gebruik:
Zelfstandigen kunnen de fietsvergoeding aanvragen als ze hun fiets gebruiken voor zakelijke doeleinden, zoals klantbezoeken, leveringen, of andere professionele activiteiten.
Belastingvoordeel:
In België kunnen zelfstandigen de kosten van hun fiets, fietsaccessoires, en onderhoud als beroepskosten aftrekken van hun belastingen. Dit betekent dat je deze kosten in mindering kunt brengen op je belastbare inkomen, waardoor je minder belasting hoeft te betalen.
Kilometerregistratie:
Het is belangrijk om een nauwkeurige registratie bij te houden van de afgelegde kilometers voor zakelijke doeleinden. Dit omvat zowel de heen- en terugreis naar klanten of zakelijke locaties als andere professionele verplaatsingen. Een kilometerlogboek is handig om deze informatie bij te houden.
Fietsvergoedingstarief:
Zelfstandigen kunnen de fietsvergoeding aanvragen tegen hetzelfde tarief als werknemers, wat vanaf januari 2024 0,35 euro per kilometer bedraagt.
Btw-teruggave:
Zelfstandigen kunnen ook de btw op de aankoop en onderhoud van hun fiets en fietsaccessoires terugvorderen. Dit kan aanzienlijke besparingen opleveren.
De fietsvergoeding voor zelfstandigen in België is een handige stimulans om zakelijk fietsgebruik te bevorderen. Het biedt niet alleen financiële voordelen door de mogelijkheid om kosten af te trekken van de belastingen en btw terug te vorderen, maar het stimuleert ook duurzaam vervoer en draagt bij aan een groenere toekomst. Als zelfstandige is het essentieel om nauwkeurige administratie bij te houden van je professionele fietstrajecten en kosten, zodat je optimaal kunt profiteren van deze regeling.
Vergeet ook niet dat de verhoogde fietsvergoeding van 0,35 euro per kilometer vanaf januari 2024 ook voor zelfstandigen geldt, wat het fietsen voor zowel persoonlijk als zakelijk gebruik nog aantrekkelijker maakt.

Voor #vennootschappen (BV of NV) die het #boekjaar #afsluiten op 31 december komt stilaan een belangrijke #deadline in zicht. Ten laatste 7 maanden na de datum van afsluiting van het boekjaar (dus uiterlijk op 31 juli) moet je #jaarrekening bij de Nationale Bank van België neergelegd zijn. Let wel, de #neerlegging moet gebeuren binnen de dertig dagen nadat ze werd goedgekeurd. Is de goedkeuring al vroeger dan eind juni gebeurd, dan moet je dus vroeger neerleggen. Is stiptheid niet je ding? Dan heb je geluk, want een beetje respijt krijg je. #Boetes beginnen pas te lopen na de achtste maand, dus bij afsluiting op 31.12 krijg je pas vanaf september een boete. Die boete is afhankelijk van het moment van neerlegging en het soort schema, maar kan aardig oplopen. Een overzichtje voor het verkort schema en microschema: 9de maand: € 148,00 10-12de maand: € 222,00 Vanaf de 13de maand: € 443,00 En voor het volledig schema: 9de maand: € 492,00 10-12de maand: € 737,00 Vanaf de 13de maand: € 1.474,00 Bewaak dus best deze deadline! #nbb #boekhouding #accountant

De regering heeft dit jaar een stempel gedrukt op Pasen. Het zogenaamde paasakkoord draait namelijk niet enkel om het pensioenstelsel, er zitten ook nog wat andere dingen in, zoals (alweer) het thema auto. Vanaf 01.01.2026 zouden hybrides met een CO2-uitstoot tot 50 g/km voor 100% aftrekbaar zijn en tot 75% aftrekbaar als de uitstoot maximaal 75 g/km bedraagt. Dat zou gelden voor alle hybrides aangeschaft of besteld sinds 01.07.2023. Vanaf 2027 zou het aftrekbaar percentage naar 95% gaan, tenzij je auto nog besteld is in de periode 01.07.2023 – 31.12.2026. Dan blijft het tarief 100% (of 75%) voor de hele (overige) gebruiksduur. Oudere hybride = oude regels (besteld voor 01.07.2023 en na 2017). Aftrekpercentage is dan 120% - (0,5 x coëfficiënt type brandstof x aantal gram CO2). De coëfficiënten: voor diesel = 1; voor benzine/LPG = 0,95; voor CNG 12 pk = 0,90. Deze regel blijft gelden zolang de auto in bezit is, dus geen verlaging vanaf 01.01.2026. Daarnaast bedraagt de minimum aftrekbaarheid 50% en maximum 100%, tenzij de CO2- uitstoot 200 gram/km of meer bedraagt, dan geldt max. 40% aftrekbaar. Even opfrissen wat de huidige regels zijn… Voor hybrides besteld sinds 01.07.2023 is de fiscale aftrek voor auto’s met verbrandingsmotor begrensd tot 75% in 2025, 50% in 2026 en 25% in 2027. Vanaf 2028 helemaal niet meer aftrekbaar. Dat zou dus veranderen. Ik schrijf ‘zou’, want het is nog even wachten tot de publicatie in het Belgisch Staatsblad om zeker te zijn.