Elektronische facturatie: verhoogde aftrek
Karine De Hondt • 28 maart 2024
Nieuwe software? De staat ondersteunt.

Vanaf 2026 ben je verplicht B2B elektronisch te factureren via het Europese PEPPOL netwerk. Dat kan voor vele ondernemers tot nieuwe kosten voeren en daarbij wil de wetgever helpen.
De verplichting bestaat vanaf 2026, de overgang wordt al vanaf 2024 ondersteund. Investeert een kleine vennootschap
of eenmanszaak
in nieuwe software of softwareaanpassingen om aan de eisen te kunnen voldoen, dan kunnen die kosten verhoogd tot 120% afgetrokken worden. Dat geldt dus voor alle kosten die verbonden zijn aan een softwareoplossing voor het opstellen, verzenden en ontvangen van elektronische facturen in de vereiste gestructureerde vorm die de automatische en elektronische verwerking ervan via PEPPOL mogelijk maakt.
Daarbij moet wel opgemerkt worden dat bv. de abonnementskosten voor zo’n facturatiepakket 120% aftrekbaar
zijn, maar niet de afschrijving
van zo’n pakket dat je zou aankopen.
Deze nieuwe regeling is tijdelijk, namelijk voor boekjaren die ten vroegste op 1/1/2024 beginnen. De maatregel eindigt weer voor boekjaren die ten vroegste op 1/1/2028 beginnen. M.a.w. voor de aanslagjaren 2025 t.e.m. 2029.
#e-facturatie # elektronischefacturatie #boekhouding #kleinevennootschappen #eenmanszaken #verhoogdeaftrek #peppol

Voor #vennootschappen (BV of NV) die het #boekjaar #afsluiten op 31 december komt stilaan een belangrijke #deadline in zicht. Ten laatste 7 maanden na de datum van afsluiting van het boekjaar (dus uiterlijk op 31 juli) moet je #jaarrekening bij de Nationale Bank van België neergelegd zijn. Let wel, de #neerlegging moet gebeuren binnen de dertig dagen nadat ze werd goedgekeurd. Is de goedkeuring al vroeger dan eind juni gebeurd, dan moet je dus vroeger neerleggen. Is stiptheid niet je ding? Dan heb je geluk, want een beetje respijt krijg je. #Boetes beginnen pas te lopen na de achtste maand, dus bij afsluiting op 31.12 krijg je pas vanaf september een boete. Die boete is afhankelijk van het moment van neerlegging en het soort schema, maar kan aardig oplopen. Een overzichtje voor het verkort schema en microschema: 9de maand: € 148,00 10-12de maand: € 222,00 Vanaf de 13de maand: € 443,00 En voor het volledig schema: 9de maand: € 492,00 10-12de maand: € 737,00 Vanaf de 13de maand: € 1.474,00 Bewaak dus best deze deadline! #nbb #boekhouding #accountant

De regering heeft dit jaar een stempel gedrukt op Pasen. Het zogenaamde paasakkoord draait namelijk niet enkel om het pensioenstelsel, er zitten ook nog wat andere dingen in, zoals (alweer) het thema auto. Vanaf 01.01.2026 zouden hybrides met een CO2-uitstoot tot 50 g/km voor 100% aftrekbaar zijn en tot 75% aftrekbaar als de uitstoot maximaal 75 g/km bedraagt. Dat zou gelden voor alle hybrides aangeschaft of besteld sinds 01.07.2023. Vanaf 2027 zou het aftrekbaar percentage naar 95% gaan, tenzij je auto nog besteld is in de periode 01.07.2023 – 31.12.2026. Dan blijft het tarief 100% (of 75%) voor de hele (overige) gebruiksduur. Oudere hybride = oude regels (besteld voor 01.07.2023 en na 2017). Aftrekpercentage is dan 120% - (0,5 x coëfficiënt type brandstof x aantal gram CO2). De coëfficiënten: voor diesel = 1; voor benzine/LPG = 0,95; voor CNG 12 pk = 0,90. Deze regel blijft gelden zolang de auto in bezit is, dus geen verlaging vanaf 01.01.2026. Daarnaast bedraagt de minimum aftrekbaarheid 50% en maximum 100%, tenzij de CO2- uitstoot 200 gram/km of meer bedraagt, dan geldt max. 40% aftrekbaar. Even opfrissen wat de huidige regels zijn… Voor hybrides besteld sinds 01.07.2023 is de fiscale aftrek voor auto’s met verbrandingsmotor begrensd tot 75% in 2025, 50% in 2026 en 25% in 2027. Vanaf 2028 helemaal niet meer aftrekbaar. Dat zou dus veranderen. Ik schrijf ‘zou’, want het is nog even wachten tot de publicatie in het Belgisch Staatsblad om zeker te zijn.