Wijzigingen in de BTW-ketting

Karine De Hondt • 8 januari 2025

Euh… ligt de BTW aan de ketting?! 

Voor sommigen waarschijnlijk een nieuw begrip in hun boekhoudwoordenschat. De BTW-ketting, dat is het hele proces van aangifte, betaling, controle, terugbetaling. En daar zijn dus sinds 1 januari 2025 een paar wijzigingen in aangebracht.

Geen paniek, je accountant heeft alles onder controle, maar mocht je toch wat op de hoogte blijven, dan volgt hier een eenvoudig overzichtje.

1. Verlenging aangiftetermijn
Voortaan moeten kwartaalaangevers niet tegen de 20ste, maar tegen de 25ste van de volgende maand je aangifte ingestuurd hebben. Die krijgen dus 5 dagen meer tijd om te betalen.

2. Tegoed terugvragen
- Volgt er uit je aangifte een tegoed, dan kan je dat meteen terugvorderen. Voordien kon je ook eventuele tegoeden die voor de laatste aangifte al bestonden terugvragen, maar dat kan nu niet meer op die manier.
- Had je nog een tegoed van vorige aangiftes, dan vind je die op een provisierekening. Een teruggave van tegoeden op die provisierekening kan je eenvoudig zelf aanvragen via MyMinfin.

3. Vervangende btw-aangifte
Aangifte niet ingediend? Vroeger kon je daarvoor hooguit een boete of iets dergelijks krijgen. Sinds 1 januari 2025 stelt de BTW een zogenaamde vervangende aangifte op. Ze maakt dus als het ware in jouw plaats een aangifte op. Het bedrag dat daaruit vloeit, is het hoogst verschuldigde bedrag van de aangiften van de laatste 12 maanden, met een minimum van € 2.100.
Let wel, de vervangende aangifte vervangt de vroegere bijzondere rekening. Een boete blijft mogelijk, net als een ambtshalve aanslag.

4. Niet sterk in op tijd betalen?
Dan kan je de FOD Financiën betalen via een domiciliëring. Fiscale boetes en verhogingen worden wel eerst bekend gegeven. Het bedrag van de periodieke btw niet, gezien je dat in principe door de aangifte al kent.

5. Wettelijke antwoordtermijn bij vraag om inlichtingen
Vanaf dit jaar krijg je maximaal een maand tijd vanaf de derde werkdag volgend op de verzending van de vraag om inlichtingen van de BTW. In bijzondere gevallen kan die termijn ingekort worden tot 10 dagen (bv. als een verjaring dreigt, er duidelijke betalingsmoeilijkheden zijn of wanneer de vraag onderdeel is van een controle van een teruggaveverzoek, ...). Heb je meer tijd nodig, kan je vragen om verlenging, maar die moet wel goed geargumenteerd worden

door Karine De Hondt 10 mei 2025
De regering heeft dit jaar een stempel gedrukt op Pasen. Het zogenaamde paasakkoord draait namelijk niet enkel om het pensioenstelsel, er zitten ook nog wat andere dingen in, zoals (alweer) het thema auto. Vanaf 01.01.2026 zouden hybrides met een CO2-uitstoot tot 50 g/km voor 100% aftrekbaar zijn en tot 75% aftrekbaar als de uitstoot maximaal 75 g/km bedraagt. Dat zou gelden voor alle hybrides aangeschaft of besteld sinds 01.07.2023. Vanaf 2027 zou het aftrekbaar percentage naar 95% gaan, tenzij je auto nog besteld is in de periode 01.07.2023 – 31.12.2026. Dan blijft het tarief 100% (of 75%) voor de hele (overige) gebruiksduur. Oudere hybride = oude regels (besteld voor 01.07.2023 en na 2017). Aftrekpercentage is dan 120% - (0,5 x coëfficiënt type brandstof x aantal gram CO2). De coëfficiënten: voor diesel = 1; voor benzine/LPG = 0,95; voor CNG 12 pk = 0,90. Deze regel blijft gelden zolang de auto in bezit is, dus geen verlaging vanaf 01.01.2026. Daarnaast bedraagt de minimum aftrekbaarheid 50% en maximum 100%, tenzij de CO2- uitstoot 200 gram/km of meer bedraagt, dan geldt max. 40% aftrekbaar. Even opfrissen wat de huidige regels zijn… Voor hybrides besteld sinds 01.07.2023 is de fiscale aftrek voor auto’s met verbrandingsmotor begrensd tot 75% in 2025, 50% in 2026 en 25% in 2027. Vanaf 2028 helemaal niet meer aftrekbaar. Dat zou dus veranderen. Ik schrijf ‘zou’, want het is nog even wachten tot de publicatie in het Belgisch Staatsblad om zeker te zijn.
door Karine De Hondt 1 mei 2025
Een onderneming met een jaarlijkse omzet die de € 25.000,- niet overschrijdt, is een kleine onderneming. Zo’n onderneming kan desgewenst ‘genieten’ van een btw-vrijstelling. Waarom schrijf ik ‘genieten’? Omdat die regeling een aantal kostenbesparende voordelen heeft, zoals geen periodieke btw-aangiften indienen. Je onderneming moet dan geen btw aanrekenen aan klanten, maar mag omgekeerd natuurlijk ook geen btw voor aankopen aftrekken. Tot eind 2024 kon je de overstap naar deze vrijstelling enkel op 1 januari en 1 juli aanvragen. Sinds 2025 hoef je niet meer te beslissen aan het begin van het jaar of een half jaar wachten om te kunnen overstappen. Voortaan kan je dat in ieder kwartaal van het jaar volgend op het kalenderjaar waarin de omzet van € 25.000,- niet overschreden werd. De kennisgeving van de overstap moet wel uiterlijk een halve maand voor het nieuwe kwartaal (dus op 15 maart, 15 juni, 15 september of 15 december) gedaan worden. Je doet de kennisgeving via MyMinfin, toespassing e604. #boekhouding #kleineonderneming #btw #btwvrijstelling #accountant #MyMinfin #FinaSense
door Karine De Hondt 31 maart 2025
Stroom is niet goedkoop, dat is geen nieuws, dus een tegemoetkoming van de werkgever is altijd welkom. Alleen bleek dat voor de fiscus een ingewikkeld verhaal. Vroeger moest een werkgever de reële laadkosten aantonen, wat natuurlijk vaak voor hoofdpijn zorgde. Vanaf 1 april 2025 wordt het beduidend eenvoudiger en mag je werkgever in Vlaanderen tot 31,94 eurocent per kWh vergoeden. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest 35,84 en in Wallonië 36,17. (De fiscus spreekt van een addendum om op een simpele manier telkens weer aanpassingen te kunnen maken, maar daar is voorlopig nog geen spoor van te vinden.) Sommige bedrijven hanteren een eigen systeem of hebben zelf een bedrag bepaald, het is echter wel belangrijk om niet hoger te gaan dan het bovengenoemde bedrag om geen problemen te krijgen met de FOD Financiën of de RSZ. Is dat wel het geval, dan riskeer je een herkwalificatie als loon en moeten daar belastingen en sociale bijdragen op betaald worden.
Meer posts