Huur als beroepskosten. Er verandert wat.

Karine De Hondt • 25 februari 2024

De fiscus wil graag beter kunnen controleren of je de huur wel correct hebt aangegeven. Anderzijds wil de wetgever de verhuurder beter beschermen.

Daarom moet de huurder voortaan bij de belastingaangifte een bijlage voegen met de identificatiegegevens van de verhuurder, het adres van het onroerend goed, het bedrag van de vergoeding in het desbetreffende boekjaar en het deel ervan dat als beroepskosten werd ingebracht. Dat geldt voor vennootschappen en privépersonen die huur als beroepskosten aftrekken, maar ook voor vergoedingen voor een tijdelijk zakelijk recht zoals opstal, erfpacht, vruchtgebruik, …

Deze nieuwe verplichting gaat in vanaf aanslagjaar 2024 (voor de huur in boekjaar 2023 dus). De bijlage moet ook bij de aangifte gevoegd worden als de verhuurder een vennootschap of een andere rechtspersoon is, dus niet enkel een natuurlijk persoon.

Dien je de bijlage niet in, dan is de huur of vergoeding niet aftrekbaar. Heb je het huurcontract kosteloos geregistreerd, omdat het goed enkel als woning gebruikt wordt, dan geldt dit eveneens, tenzij je vennootschap contractueel (of wettelijk) verplicht is een woning ter beschikking te stellen van een bedrijfsleider of werknemer.

Heb je de huur gefactureerd, dan hoeft dat alles niet. Een factuur is immers al duidelijk genoeg.

Ingeval van een onroerend goed dat uitsluitend voor bewoning bestemd is, wordt de verhuurder dus beter beschermd, mocht de huur toch (deels) als beroepskosten worden afgetrokken.

Nog even dit:

Je huurt een onroerend goed van een natuurlijk persoon. Gebruik je het niet voor je beroep, dan wordt diens belastbaar inkomen gelijkgesteld aan het geīndexeerd KI x 1,4. Maar jij als ondernemer gebruikt het natuurlijk wel voor je beroep, of je vennootschap huurt het pand, dan wordt je verhuurder belast op de netto huur (de eigenlijke huur dus).

(In dit kader ook even opmerken dat als jij diegene bent die verhuurt aan de vennootschap waarvan je bedrijfsleider bent, dan is de huur die het geīndexeerde KI x 5/3 overstijgt, belastbaar als loon.)

door Karine De Hondt 1 mei 2025
Een onderneming met een jaarlijkse omzet die de € 25.000,- niet overschrijdt, is een kleine onderneming. Zo’n onderneming kan desgewenst ‘genieten’ van een btw-vrijstelling. Waarom schrijf ik ‘genieten’? Omdat die regeling een aantal kostenbesparende voordelen heeft, zoals geen periodieke btw-aangiften indienen. Je onderneming moet dan geen btw aanrekenen aan klanten, maar mag omgekeerd natuurlijk ook geen btw voor aankopen aftrekken. Tot eind 2024 kon je de overstap naar deze vrijstelling enkel op 1 januari en 1 juli aanvragen. Sinds 2025 hoef je niet meer te beslissen aan het begin van het jaar of een half jaar wachten om te kunnen overstappen. Voortaan kan je dat in ieder kwartaal van het jaar volgend op het kalenderjaar waarin de omzet van € 25.000,- niet overschreden werd. De kennisgeving van de overstap moet wel uiterlijk een halve maand voor het nieuwe kwartaal (dus op 15 maart, 15 juni, 15 september of 15 december) gedaan worden. Je doet de kennisgeving via MyMinfin, toespassing e604. #boekhouding #kleineonderneming #btw #btwvrijstelling #accountant #MyMinfin #FinaSense
door Karine De Hondt 31 maart 2025
Stroom is niet goedkoop, dat is geen nieuws, dus een tegemoetkoming van de werkgever is altijd welkom. Alleen bleek dat voor de fiscus een ingewikkeld verhaal. Vroeger moest een werkgever de reële laadkosten aantonen, wat natuurlijk vaak voor hoofdpijn zorgde. Vanaf 1 april 2025 wordt het beduidend eenvoudiger en mag je werkgever in Vlaanderen tot 31,94 eurocent per kWh vergoeden. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest 35,84 en in Wallonië 36,17. (De fiscus spreekt van een addendum om op een simpele manier telkens weer aanpassingen te kunnen maken, maar daar is voorlopig nog geen spoor van te vinden.) Sommige bedrijven hanteren een eigen systeem of hebben zelf een bedrag bepaald, het is echter wel belangrijk om niet hoger te gaan dan het bovengenoemde bedrag om geen problemen te krijgen met de FOD Financiën of de RSZ. Is dat wel het geval, dan riskeer je een herkwalificatie als loon en moeten daar belastingen en sociale bijdragen op betaald worden.
door Karine De Hondt 8 maart 2025
Je gaat er weliswaar niet rijk van worden en ik vrees dat je werknemer voor het forfait van de nachtvergoeding onder een brug moet slapen, maar goed, ik maak de regels niet, ik deel ze alleen mee. Dus: don't shoot the messenger! Als je wel eens een klant bezoekt, een opleiding buitenshuis volgt, … kortom, als je wel eens een dienstverplaatsing maakt, dan kan je vennootschap je daarvoor een vergoeding uitkeren. Een dagvergoeding kan uitgekeerd worden als je minstens zes uren weggeweest bent. Het totaal dus van de verplaatsingstijd, middagpauze en de tijd bij je klant. De vergoeding dient in principe om je kosten voor een middagmaal te dekken, sinds 1/03/2025 maximaal € 21,22 per dag . De vergoeding is dan volledig aftrekbaar voor de vennootschap en je wordt er niet op belast. Je moet ze wel vermelden op de fiscale fiche 281.20 (rubriek 20). Ben je beroepsmatig bijna dagelijks op de baan, dan kan je maximaal 16 keer per maand zo’n vergoeding krijgen. Dat is dus € 339,52 per maand . Bij een maandforfait hoef je wel niet meer aan te tonen dat je verplaatsingen langer dan zes uren duren. Moet je wel eens overnachten ? Als dat binnen België is, kan je vennootschap ofwel de hotelfactuur overnemen, ofwel eveneens een forfaitaire vergoeding van maximaal € 159,17 uitbetalen. Ook je medewerker kan zo’n vergoedingen krijgen, maar de RSZ gaat niet akkoord met de forfaits van de fiscus. Hier gelden dus andere tarieven: dagvergoeding € 17,00 en nachtvergoeding € 35,00 (voor avondmaal, logies en ontbijt). Voor je medewerker neem je dus beter de hotelfactuur over dan hem een nachtvergoeding uit te keren. Vermeld de vergoedingen op fiscale fiche 281.10 (rubriek 27a). Ben je in een kalenderjaar 40 dagen of meer op een specifieke plaats (een klant bv.), dan is dat voor de fiscus een vaste plaats van tewerkstelling. Hier kan je dan geen dagvergoeding voor uitkeren. Je combineert een dagvergoeding ook best niet met een maaltijdcheque, want dat moet verrekend worden met het werkgeversaandeel van de maaltijdcheque. Andere kosten zoals een taxi of een parkeerticketje mogen apart terugbetaald worden. #updatedagvergoeding #dagvergoeding #updatenachtvergoeding #nachtvergoeding #boekhouding #belgie
Meer posts