Alles wat je moet weten over auto fiscaliteit in België - de laatste veranderingen en subsidies in Vlaanderen
Karine De Hondt • 1 augustus 2023
Hoe maak ik een goede keuze bij aanschaf van een nieuwe wagen?

Wie zijn bedrijfswagens het meest efficiënt wil gebruiken, moet goed op de hoogte zijn van de actuele auto fiscaliteit in België. Deze regels kunnen van groot belang zijn voor de financiële planning van uw onderneming. Daarnaast hebben veel bedrijven in Vlaanderen nu ook de kans om te profiteren van subsidies. In deze blogpost vindt u alle belangrijke informatie over de auto fiscaliteit in België en de nieuwste veranderingen en subsidies in Vlaanderen.
België kent een ingewikkeld systeem van belastingen en heffingen voor bedrijfswagens. Het is belangrijk om te weten dat de belastingen berekend worden op basis van de cataloguswaarde, het brandstoftype en het vermogen van de wagen. Het is dus zeer belangrijk om de fiscale waarde van de auto te kennen, omdat deze de basis vormt voor de berekening van de belastingen en heffingen. Daarnaast geldt er in België een tarief voor de aftrekbaarheid van de kosten voor bedrijfswagens. Dit tarief is afhankelijk van de CO2-uitstoot van het voertuig, de brandstof en het moment van aankoop.
Bijna elk jaar worden er wel veranderingen doorgevoerd in de auto fiscaliteit in België. Zo zijn bijvoorbeeld de belastingen op dieselvoertuigen sinds 2020 gestegen. Daarnaast zijn de fiscale aftrekbaarheid en de CO2-grenzen aangepast. Het is aan te raden om regelmatig contact te houden met uw accountant om op de hoogte te blijven van eventuele veranderingen die van invloed kunnen zijn op uw bedrijfswagens.
Om de overstap naar duurzame mobiliteit te bevorderen zijn er tal van subsidies beschikbaar voor elektrische en hybride wagens. In Vlaanderen zijn er verschillende premies die kunnen oplopen tot wel duizenden euro's. Zo is er de 'Lage-emissiezone Premie' en de 'Vlaamse oplaadinfrastructuur' voor de plaatsing van laadpalen. Het is zeker de moeite waard om deze subsidies te onderzoeken als uw bedrijf overweegt om over te stappen op elektrische wagens.
Bekijk zeker ook eens deze website van de Vlaamse Overheid waar je een vergelijking kunt maken tussen milieuvriendelijke en conventionele wagens: https://mow.vlaanderen.be/tco/
Het is ook belangrijk om een correcte kilometerregistratie bij te houden voor alle bedrijfswagens. Dit geldt zowel voor de wagens die eigendom zijn van het bedrijf als voor de wagens die geleased zijn. Hierbij wordt het privégebruik van de wagen afzonderlijk berekend en belast op het belastingaangifteformulier. Een correcte kilometerregistratie kan dan ook een grote impact hebben op de totale fiscale bijdrage.
Conclusie:
In dit artikel hebben we de belangrijkste informatie over de auto fiscaliteit in België en de nieuwste veranderingen en subsidies in Vlaanderen besproken. Het is essentieel om op de hoogte te zijn van deze informatie om uw bedrijfswagens efficiënt te kunnen gebruiken en te profiteren van eventuele kortingen. Houd regelmatig contact met uw accountant om de meest recente informatie te ontvangen en vergeet niet de beschikbare subsidies in Vlaanderen te controleren om te profiteren van de voordelen.

Een onderneming met een jaarlijkse omzet die de € 25.000,- niet overschrijdt, is een kleine onderneming. Zo’n onderneming kan desgewenst ‘genieten’ van een btw-vrijstelling. Waarom schrijf ik ‘genieten’? Omdat die regeling een aantal kostenbesparende voordelen heeft, zoals geen periodieke btw-aangiften indienen. Je onderneming moet dan geen btw aanrekenen aan klanten, maar mag omgekeerd natuurlijk ook geen btw voor aankopen aftrekken. Tot eind 2024 kon je de overstap naar deze vrijstelling enkel op 1 januari en 1 juli aanvragen. Sinds 2025 hoef je niet meer te beslissen aan het begin van het jaar of een half jaar wachten om te kunnen overstappen. Voortaan kan je dat in ieder kwartaal van het jaar volgend op het kalenderjaar waarin de omzet van € 25.000,- niet overschreden werd. De kennisgeving van de overstap moet wel uiterlijk een halve maand voor het nieuwe kwartaal (dus op 15 maart, 15 juni, 15 september of 15 december) gedaan worden. Je doet de kennisgeving via MyMinfin, toespassing e604. #boekhouding #kleineonderneming #btw #btwvrijstelling #accountant #MyMinfin #FinaSense

Stroom is niet goedkoop, dat is geen nieuws, dus een tegemoetkoming van de werkgever is altijd welkom. Alleen bleek dat voor de fiscus een ingewikkeld verhaal. Vroeger moest een werkgever de reële laadkosten aantonen, wat natuurlijk vaak voor hoofdpijn zorgde. Vanaf 1 april 2025 wordt het beduidend eenvoudiger en mag je werkgever in Vlaanderen tot 31,94 eurocent per kWh vergoeden. In het Brussels Hoofdstedelijk Gewest 35,84 en in Wallonië 36,17. (De fiscus spreekt van een addendum om op een simpele manier telkens weer aanpassingen te kunnen maken, maar daar is voorlopig nog geen spoor van te vinden.) Sommige bedrijven hanteren een eigen systeem of hebben zelf een bedrag bepaald, het is echter wel belangrijk om niet hoger te gaan dan het bovengenoemde bedrag om geen problemen te krijgen met de FOD Financiën of de RSZ. Is dat wel het geval, dan riskeer je een herkwalificatie als loon en moeten daar belastingen en sociale bijdragen op betaald worden.

Je gaat er weliswaar niet rijk van worden en ik vrees dat je werknemer voor het forfait van de nachtvergoeding onder een brug moet slapen, maar goed, ik maak de regels niet, ik deel ze alleen mee. Dus: don't shoot the messenger! Als je wel eens een klant bezoekt, een opleiding buitenshuis volgt, … kortom, als je wel eens een dienstverplaatsing maakt, dan kan je vennootschap je daarvoor een vergoeding uitkeren. Een dagvergoeding kan uitgekeerd worden als je minstens zes uren weggeweest bent. Het totaal dus van de verplaatsingstijd, middagpauze en de tijd bij je klant. De vergoeding dient in principe om je kosten voor een middagmaal te dekken, sinds 1/03/2025 maximaal € 21,22 per dag . De vergoeding is dan volledig aftrekbaar voor de vennootschap en je wordt er niet op belast. Je moet ze wel vermelden op de fiscale fiche 281.20 (rubriek 20). Ben je beroepsmatig bijna dagelijks op de baan, dan kan je maximaal 16 keer per maand zo’n vergoeding krijgen. Dat is dus € 339,52 per maand . Bij een maandforfait hoef je wel niet meer aan te tonen dat je verplaatsingen langer dan zes uren duren. Moet je wel eens overnachten ? Als dat binnen België is, kan je vennootschap ofwel de hotelfactuur overnemen, ofwel eveneens een forfaitaire vergoeding van maximaal € 159,17 uitbetalen. Ook je medewerker kan zo’n vergoedingen krijgen, maar de RSZ gaat niet akkoord met de forfaits van de fiscus. Hier gelden dus andere tarieven: dagvergoeding € 17,00 en nachtvergoeding € 35,00 (voor avondmaal, logies en ontbijt). Voor je medewerker neem je dus beter de hotelfactuur over dan hem een nachtvergoeding uit te keren. Vermeld de vergoedingen op fiscale fiche 281.10 (rubriek 27a). Ben je in een kalenderjaar 40 dagen of meer op een specifieke plaats (een klant bv.), dan is dat voor de fiscus een vaste plaats van tewerkstelling. Hier kan je dan geen dagvergoeding voor uitkeren. Je combineert een dagvergoeding ook best niet met een maaltijdcheque, want dat moet verrekend worden met het werkgeversaandeel van de maaltijdcheque. Andere kosten zoals een taxi of een parkeerticketje mogen apart terugbetaald worden. #updatedagvergoeding #dagvergoeding #updatenachtvergoeding #nachtvergoeding #boekhouding #belgie