Alles wat je moet weten over auto fiscaliteit in België - de laatste veranderingen en subsidies in Vlaanderen
Karine De Hondt • 1 augustus 2023
Hoe maak ik een goede keuze bij aanschaf van een nieuwe wagen?

Wie zijn bedrijfswagens het meest efficiënt wil gebruiken, moet goed op de hoogte zijn van de actuele auto fiscaliteit in België. Deze regels kunnen van groot belang zijn voor de financiële planning van uw onderneming. Daarnaast hebben veel bedrijven in Vlaanderen nu ook de kans om te profiteren van subsidies. In deze blogpost vindt u alle belangrijke informatie over de auto fiscaliteit in België en de nieuwste veranderingen en subsidies in Vlaanderen.
België kent een ingewikkeld systeem van belastingen en heffingen voor bedrijfswagens. Het is belangrijk om te weten dat de belastingen berekend worden op basis van de cataloguswaarde, het brandstoftype en het vermogen van de wagen. Het is dus zeer belangrijk om de fiscale waarde van de auto te kennen, omdat deze de basis vormt voor de berekening van de belastingen en heffingen. Daarnaast geldt er in België een tarief voor de aftrekbaarheid van de kosten voor bedrijfswagens. Dit tarief is afhankelijk van de CO2-uitstoot van het voertuig, de brandstof en het moment van aankoop.
Bijna elk jaar worden er wel veranderingen doorgevoerd in de auto fiscaliteit in België. Zo zijn bijvoorbeeld de belastingen op dieselvoertuigen sinds 2020 gestegen. Daarnaast zijn de fiscale aftrekbaarheid en de CO2-grenzen aangepast. Het is aan te raden om regelmatig contact te houden met uw accountant om op de hoogte te blijven van eventuele veranderingen die van invloed kunnen zijn op uw bedrijfswagens.
Om de overstap naar duurzame mobiliteit te bevorderen zijn er tal van subsidies beschikbaar voor elektrische en hybride wagens. In Vlaanderen zijn er verschillende premies die kunnen oplopen tot wel duizenden euro's. Zo is er de 'Lage-emissiezone Premie' en de 'Vlaamse oplaadinfrastructuur' voor de plaatsing van laadpalen. Het is zeker de moeite waard om deze subsidies te onderzoeken als uw bedrijf overweegt om over te stappen op elektrische wagens.
Bekijk zeker ook eens deze website van de Vlaamse Overheid waar je een vergelijking kunt maken tussen milieuvriendelijke en conventionele wagens: https://mow.vlaanderen.be/tco/
Het is ook belangrijk om een correcte kilometerregistratie bij te houden voor alle bedrijfswagens. Dit geldt zowel voor de wagens die eigendom zijn van het bedrijf als voor de wagens die geleased zijn. Hierbij wordt het privégebruik van de wagen afzonderlijk berekend en belast op het belastingaangifteformulier. Een correcte kilometerregistratie kan dan ook een grote impact hebben op de totale fiscale bijdrage.
Conclusie:
In dit artikel hebben we de belangrijkste informatie over de auto fiscaliteit in België en de nieuwste veranderingen en subsidies in Vlaanderen besproken. Het is essentieel om op de hoogte te zijn van deze informatie om uw bedrijfswagens efficiënt te kunnen gebruiken en te profiteren van eventuele kortingen. Houd regelmatig contact met uw accountant om de meest recente informatie te ontvangen en vergeet niet de beschikbare subsidies in Vlaanderen te controleren om te profiteren van de voordelen.

Voor #vennootschappen (BV of NV) die het #boekjaar #afsluiten op 31 december komt stilaan een belangrijke #deadline in zicht. Ten laatste 7 maanden na de datum van afsluiting van het boekjaar (dus uiterlijk op 31 juli) moet je #jaarrekening bij de Nationale Bank van België neergelegd zijn. Let wel, de #neerlegging moet gebeuren binnen de dertig dagen nadat ze werd goedgekeurd. Is de goedkeuring al vroeger dan eind juni gebeurd, dan moet je dus vroeger neerleggen. Is stiptheid niet je ding? Dan heb je geluk, want een beetje respijt krijg je. #Boetes beginnen pas te lopen na de achtste maand, dus bij afsluiting op 31.12 krijg je pas vanaf september een boete. Die boete is afhankelijk van het moment van neerlegging en het soort schema, maar kan aardig oplopen. Een overzichtje voor het verkort schema en microschema: 9de maand: € 148,00 10-12de maand: € 222,00 Vanaf de 13de maand: € 443,00 En voor het volledig schema: 9de maand: € 492,00 10-12de maand: € 737,00 Vanaf de 13de maand: € 1.474,00 Bewaak dus best deze deadline! #nbb #boekhouding #accountant

De regering heeft dit jaar een stempel gedrukt op Pasen. Het zogenaamde paasakkoord draait namelijk niet enkel om het pensioenstelsel, er zitten ook nog wat andere dingen in, zoals (alweer) het thema auto. Vanaf 01.01.2026 zouden hybrides met een CO2-uitstoot tot 50 g/km voor 100% aftrekbaar zijn en tot 75% aftrekbaar als de uitstoot maximaal 75 g/km bedraagt. Dat zou gelden voor alle hybrides aangeschaft of besteld sinds 01.07.2023. Vanaf 2027 zou het aftrekbaar percentage naar 95% gaan, tenzij je auto nog besteld is in de periode 01.07.2023 – 31.12.2026. Dan blijft het tarief 100% (of 75%) voor de hele (overige) gebruiksduur. Oudere hybride = oude regels (besteld voor 01.07.2023 en na 2017). Aftrekpercentage is dan 120% - (0,5 x coëfficiënt type brandstof x aantal gram CO2). De coëfficiënten: voor diesel = 1; voor benzine/LPG = 0,95; voor CNG 12 pk = 0,90. Deze regel blijft gelden zolang de auto in bezit is, dus geen verlaging vanaf 01.01.2026. Daarnaast bedraagt de minimum aftrekbaarheid 50% en maximum 100%, tenzij de CO2- uitstoot 200 gram/km of meer bedraagt, dan geldt max. 40% aftrekbaar. Even opfrissen wat de huidige regels zijn… Voor hybrides besteld sinds 01.07.2023 is de fiscale aftrek voor auto’s met verbrandingsmotor begrensd tot 75% in 2025, 50% in 2026 en 25% in 2027. Vanaf 2028 helemaal niet meer aftrekbaar. Dat zou dus veranderen. Ik schrijf ‘zou’, want het is nog even wachten tot de publicatie in het Belgisch Staatsblad om zeker te zijn.

Een onderneming met een jaarlijkse omzet die de € 25.000,- niet overschrijdt, is een kleine onderneming. Zo’n onderneming kan desgewenst ‘genieten’ van een btw-vrijstelling. Waarom schrijf ik ‘genieten’? Omdat die regeling een aantal kostenbesparende voordelen heeft, zoals geen periodieke btw-aangiften indienen. Je onderneming moet dan geen btw aanrekenen aan klanten, maar mag omgekeerd natuurlijk ook geen btw voor aankopen aftrekken. Tot eind 2024 kon je de overstap naar deze vrijstelling enkel op 1 januari en 1 juli aanvragen. Sinds 2025 hoef je niet meer te beslissen aan het begin van het jaar of een half jaar wachten om te kunnen overstappen. Voortaan kan je dat in ieder kwartaal van het jaar volgend op het kalenderjaar waarin de omzet van € 25.000,- niet overschreden werd. De kennisgeving van de overstap moet wel uiterlijk een halve maand voor het nieuwe kwartaal (dus op 15 maart, 15 juni, 15 september of 15 december) gedaan worden. Je doet de kennisgeving via MyMinfin, toespassing e604. #boekhouding #kleineonderneming #btw #btwvrijstelling #accountant #MyMinfin #FinaSense